Chess in the Courts

Edward Winter

We present a chronological catalogue of chess-related cases which went to court. Information on
other affairs will be much appreciated.

1888: Priscilla Horwitz v Charles Windust

From pages 78-79 of the International
Chess Magazine , April 1888:

AA\Y

Horwitz v Windust. 31 January, before Mr Justice Wills, Queen’s Bench Division. Mrs
Horwitz, widow of the late B. Horwitz, sued Mr Charles Windust, a publican, proprietor of the
Royal Mail public-house, Noble-street, City, to recover £45 under the following
circumstances. It appeared that plaintiff was desirous of selling the copyright of her late
husband’s work Chess Studies and

End Games, with the stereotype plates belonging to it. She was
introduced to defendant and, according to her case, he undertook to sell them for her. He
succeeded in effecting a sale to Messrs Bell and Sons, publishers, for £75, and gave plaintiff
£30, and she now claimed the balance, contending he acted as her agent. The defendant, on
the other hand, said he was introduced to the plaintiff as one who would buy her book, and
acted as principal throughout, buying the work absolutely for £30. In support of this he
relied upon an agreement signed by him to the effect that he would give her £30, free from
all expense, for the book. Defendant also said he paid £5 for the introduction to plaintiff, and
had incurred some expense in finding a purchaser and in running down to Brighton to see
plaintiff, who was visiting there. Mr Hextall appeared for the plaintiff, and Mr Lyon for the
defendant. His Lordship came to the conclusion from the plaintff's evidence, which was
corroborated, that at the outset the defendant undertook to sell the book for the plaintiff,
and a man could not change himself from an agent to a principal without giving the other
side full knowledge of the change of circumstances, which in this case had not been given.
The defendant evidently did not understand what the doctrines were upon which in a court
of law or equity a question of this kind must turn, and he was sure his moral perceptions
unaided would scarcely lead him in that direction. He must therefore give judgment for the
plaintiff for £45. Mr Lyon pointed out that the defendant had been put to some expense. His
Lordship said he would enter the judgment for £40 on that ground.” —

Liverpool Courrier '

1890: Isidor Gunsberg v Volksblatt + Francis Joseph Lee v Isidor
Gunsberg (C.N. 1078)

The September 1890 International Chess
Magazine , pages 273-274, had a letter from Gunsberg to Steinitz explaining the



details of ‘the first chess libel suit on record’. The Vienna paper

Volksblatt was found guilty and fined for publishing a ‘libelous
paragraph’ about the abortive Chigorin-Gunsberg match. According to Gunsberg, Chigorin
suppressed the correct facts of the match negotiations and a false insinuation was taken up by the
Austrian journal.

The following issue, pages 299-300, featured information on another chess legal case. Again
Gunsberg was involved, although this time as the defendant. Francis Joseph Lee — and this is the
only time we have ever seen his forenames in full in a contemporary source — sought leave to
commence proceedings for libel against the editor and publisher of the

Evening News and Post and its chess
columnist, Gunsberg. The latter had allegedly ‘imputed or suggested a corrupt motive to Mr Lee in
losing to Mr Mason a game in the Manchester Chess Tournament’. Gunsberg denied that he had
imputed or suggested anything of the kind. ‘The learned Judge refused to make an order giving
leave to prosecute.’

Steinitz commented:

‘In both cases Mr Gunsberg was successful, and we thoroughly sympathized with him in the
first case, but cannot do so in the present instance. Mr Lee’s cause of complaint may not
have been so strong as to warrant a legal prosecution, but it is to be regretted that even the
slightest hint of professional dishonesty should have been given in a chess column, edited by
a professional master, without the accusation being capable of absolute proof.’

1898-99: Samuel Rosenthal v Prince Balaschoff (C.N. 1483)

‘From the Stratégie we learn that a curious lawsuit has just been
brought before the First Chamber of the Civil Tribunal at Paris. A dozen years ago Prince
Balaschoff engaged Mr Rosenthal as a teacher of chess, at a salary of 500 fr. per month, and
1,000 fr. when M. Rosenthal accompanied his pupil in travel. Pupil and teacher were on the
best of terms, and they laboured together hard at a work on chess. But one gets tired of
everything, and some months ago M. Balaschoff got rid of his instructor. The latter brought
an action to recover 15,000 fr. arrears of pay according to agreements, 1,000 fr. for the last
journey to Stuttgard [sic ], and 25,000 fr. indemnity for sudden dismissal, and for loss
of profits by non-publication of the chess work on which they had been engaged. The
tribunal awarded M. Rosenthal 15,000 fr. for salary according to agreements, but rejected all
his other demands.’

Source: BCM , March 1899, page 112. The French magazine’s report appeared on pages 20-
21 of its 15 January 1899 issue.



Samuel Rosenthal

1906: BCM v Harold H. Cudmore

V4

The January 1906 issue of Lasker S Chess

Magazine published a fictional/satirical article by Harold H. Cudmore entitled ‘A
Method (Possibly an English one) of Conducting a Problem Tourney’. The BCM considered
that it ‘conveys serious innuendos, and suggests deliberate and systematic fraud in the methods
employed by English conductors of problem competitions’, and the BCM also used such terms
as ‘cowardly attack’, ‘sorry stuff’, ‘most despicable’ and ‘a libel upon the honesty of English chess
editors (and especially ourselves)’. The BCM also stated:

‘... Mr Harold H. Cudmore was asked for a reasonable retraction; as he refused there was no
option but to invoke the aid of the law. Writ and Statement of Claim did not melt the
Defendant’s determination to resist ..."

The magazine noted, however, that Cudmore subsequently (on 23 July 1906) signed a

memorandum of apology and paid the plaintiff’s costs. Lasker s
Chess Magazine also published the memorandum and expressed
‘our regret for the unjust charges brought against Mr Laws [the Problem Editor of the BCM 1.

/

Sources: Lasker s Chess Magazine
January 1906, pages 138-140 and 144 and June 1906, page 94.
BCM - May 1906, pages 181-186, August 1906, pages 317-318, and October 1906, page 389.




1914: Spero v Pease

Under the heading ‘Chessmen in Court’ page 345 of the Chess

Amateur , September 1914 related a case recently heard in the King’s Bench
Division over Spero’s sale to Pease of an antique box of games, including a set of chessmen.
‘Judgment for plaintiff [Spero] for £48.’

1915: Siegbert Tarrasch v Deutsches
Wochenschach (C.N. 1483)

‘Deutsches Wochenschach of Berlin
has been sued by Dr Tarrasch for reprinting the game between Dr Tarrasch and Walbrodt,
which the former had annotated for a Norwegian paper. H. Ranneforth, the editor, explains
in a recent issue of the German weekly that this particular game had been reprinted at the
request of A. Lindstrém, chess editor of the paper referred to. The suit in question is a
decidedly novel one and the outcome will be awaited with keen interest on the part of chess
players everywhere and especially so by chess writers.’

Source: American Chess Bulletin ,
November 1915, page 219.

This account was based on what appeared on page 266 of Deutsches

Wochenschach , 19 September 1915. On page 358 (19 December 1915
issue) the German magazine reported, '  Das daraufhin
eingeleitete Vorverfahren

ist von der

Staatsanwaltschaft jetzt

eingestellt worden

a reader can clarify exactly how the case eventually ended.

4

, and we shall be grateful if

1916: Charles Jaffe v Hartwig Cassel (C.N. 1105)
From the BCM , June 1916, page 200:

‘When chessplayers go to law on some matter connected with the game, there is usually a
touch of the ridiculous. In the Bronx Municipal Court, on 4 April, a case came up in which
Charles Jaffe sued Hartwig Cassel, one of the editors of the American

Chess Bulletin , for $700 — over £140 — for work
alleged to have been done in analysing the Rice Gambit. Last year Professor Isaac J.

[sic — L. would be correct] Rice invited a number of strong American players to Utica
to test his gambit once more, and it was agreed that their investigations should be
continued. Jaffe, however, broke away from the rest and decided to analyse by himself. The



others concluded their joint work, which is to appear in a book entitled

Twenty Years of the

Rice Gambit , While Mr Julius Finn, who was appointed referee in
the matter, declared Jaffe’s work not acceptable. Hence the lawsuit, Mr Cassel being brought
in as having acted in an advisory capacity for the late professor in chess matters. The
witnesses at the trial included Marshall (who considered Jaffe’s claim not unreasonable),
Julius Finn, Albert B. Hodges, and J. Rosenthal. The verdict was in favour of Mr Cassel. The
chief amusement seems to have been when Jaffe was in the witness-box on his own behalf,
and expressed his opinion of the chess strength of a number of noted players in the court —
not unqualified by their attitude towards him in the case.’

A detailed account of the case appeared on pages 124-125 of the May-June 1916
American Chess Bulletin

1916: Isidor Arthur Gunsberg v Alfred William Foster (C.N. 360)

In his chess column on page 4 of the (London) Daily
Telegraph of 26 June 1915 Gunsberg wrote:

‘The Hostile Series. Neither Huxley nor Todhunter, though they have learnedly dealt
with the average run of chances, have done sufficient justice to the problem of the
hostile series. The subject is worthy of the attention of mathematicians and
philosophers. Instinct is very often a more unfailing guide than the mathematician or
philosopher can be. The bridge player, or any other player for the matter of that,
who ceases to play when he thinks the hostile series is approaching does the right
thing. At the moment we have the feeling that we are the victim of a hostile series
affecting our problems. Why it should be that for many months we may not have an
unsound problem, and that all at once a series of second solutions should crop up,
we cannot explain, except on grounds of a regular occurrence of hostile series.’

A week later, on page 4 of the Evening News of 3 July 1915, the chess

column (by the Chess News Agency’) included the following paragraph until the heading ‘The
Hostile Series’:

‘A wonderful excuse for making blunders has been evolved by one sapient scribe of
the chess world. Apparently he has been publishing more unsound problems than
usual, as nearly every problem which has appeared in his column for some time has
had at least two solutions; and he moralises thus: “At the moment we have the
feeling that we are the victims of a hostile series affecting our problems. Why it
should be that all at once a series of second solutions should crop up we cannot
explain.”



The Hoatile Series.

A wonderful excuse for making blunders
has been evolved by one sapient scribe of
the chess world. Apparently he has ueen
publishing more unsound_ vroblems than
usual ‘as nearly every problem which has
appeared in his column for some tiue has
had at least two solutions: and he moralises
thus: ‘ At the moment we have the feeling
that we ure the victims of a hostile series
nﬂctmf our problems. Why it should be
that all at once a series of second solu-
tions should crop up we cannot explain.’

The author of those words was A.W. Foster, and Gunsberg sued for libel. When the case came to
court at the end of the following year the Evening News of 8
December 1916 reported:

‘The defence denied that the words in question were libellous. Justification and fair
comment were also pleaded.

... A'long list of newspapers for which Mr Gunsberg had acted as chess editor was
given by counsel

... Mr Mayer [Sylvain Mayer, K.C., counsel for the plaintiff] then pointed out that

extra marks were given by Mr Gunsberg to solvers who found two solutions to a
problem in the Daily Telegraph

It was impossible — said counsel — to avoid giving problems with two solutions

occasionally. A second solution to a magnificent problem by Mr Blackburne was found
42 years after it was published.

In 1915 the proportion of problems in the Daily

Telegraph with two solutions was not abnormal. There were
three cases of misprints.

Counsel complained that in the passage quoted from the Daily

Telegraph the words “For many months we have not had an
unsound problem” were omitted.

Mr Gunsberg, giving evidence, said that the proportion of unsound problems given in
certain other newspapers was greater than that in the Daily
Telegraph.

Mr Hume Williams, cross-examining, asked the witness if eight out of 11 problems
that appeared in a certain period were not unsound.



The witness replied that three misprints were included.

With regard to a misprinted problem, the judge asked why a white pawn should not
have been a white knight.

Mr Hume Williams: “Your lordship must be careful; you shock the chess experts.”

Mr Gunsberg agreed that “a hostile series” meant a run of bad luck. He had
experienced such things at Monte Carlo.

Mr Williams: “You don’t shock me, Mr Gunsberg, but you may shock the chess
experts. (Laughter.)

The witness explained that his bad luck was that the unsound problems came
together in a bunch.

Replying to a question, the witness said that nobody could guarantee the soundness
of a chess problem ...’

Isidor Arthur Gunsberg

The Times of 9 December 1916 also reported the case:

‘Counsel, referring to the alleged libel, contended that Mr Gunsberg had made no
blunders. The occasional publication of problems with two solutions could not be
avoided.

The plaintiff, in evidence, denied that he had committed blunders. Problems had
sometimes been published which had no solution at all. They afforded just as much
amusement as those which had solutions.



Mr Hume Williams: “They must last longer any way.” (Laughter.)

Mr Benjamin Glover Laws, the editor of the problem department of the

British Chess Magazine ,
said that he had always had a very high opinion of Mr Gunsberg. It took months, and
in some cases years, to construct a problem and many days properly to analyse it in
order to detect flaws. A prize problem was often examined by hundreds of persons.
Some prize problems, although composed by eminent composers, had been found to
be unsound after many years. It was impossible to avoid such a thing.

Mr Justice Bray: “lIt is just like a Judge’s making a mistake in law. You don't call that
a blunder.” (Laughter.)’

The following report was published in the Evening News of 12
December 1916:

‘The action in which Mr Isidor Arthur Gunsberg, the chess master and chess
journalist, is asking for damages for libel against the Associated Newspapers, Ltd.,
and the Chess News Agency was continued before Mr Justice Bray and a special jury
today.

... The effect of the paragraph [in the Evening News ]
was that recently published problems were “more unsound than usual” and it is
stated by the defence that eight out of the 12 problems had two solutions.

Mr Gunsberg agrees that problems with two solutions were published. He contends
that the average percentage of unsound problems published by him is less than
normal, and that it is impossible to guarantee the soundness of a problem.

Mr A. Guest, a well-known player and problem composer, was called as a witness for
Mr Gunsberg. He has been chess editor of the Morning
Post for 33 years.

This witness said that in spite of the care devoted to the matter he had had 21
unsound problems out of 260 in his column during the past five years.

The word “blunder” had been used in the Evening
News paragraph.

Replying to counsel, Mr Guest said that he did not consider that “eight oversights
spelled one blunder”.

Mr J.H. Blackburne, the veteran British champion, winner of many international
tournaments was the next witness. He is now 77 [sic ] years old. He had
known Mr Gunsberg — said he — for 50 years.

Mr Blackburne told the court that he did not think it was a blunder to publish
problems with two solutions, as he had done the same thing himself.



He recalled a problem that he composed and published in 1847 [sic ]. It was
examined by five experts including himself, for days and was passed as sound. Two
years ago “some Argus-eyed individual in Devonshire” discovered a second solution.

Mr Hume Williams, K.C. (for the defendants): "It had a long though unsound
life.” (Laughter.)

Mr Hume Williams asked if it would not point to carelessness if the second solution
were easily discoverable.

Mr Blackburne replied that he had not examined the problems in question. The
second solutions, or cooks, were usually more difficult to find than the intended
solutions.

Opening the case for the defendants, Mr Hume Williams said Mr Gunsberg had not
suffered one farthing damage by what was published.

He had himself, in the Daily Telegraph , Spoken
of the second solutions, and attributed them to a hostile series of bad luck against
him.

Mr Hume Williams spoke of the unsound positions in detail. He asked Mr Herbert
Jacobs, a distinguished player, who was appearing with Mr Mayer, K.C. on the other
side, whether a “rook” was not the same thing as a knight.

Mr Jacobs: “A rook is a castle.”
The Judge: “Do you really pretend, Mr Hume Williams, that you do not know?”

Mr Hume Williams: “Your lordship must not say ‘pretend’. | shall bring an action
against your Lordship.” (Laughter.)

Mr A.W. Foster, the writer of the paragraph, said it was supplied to the
Evening News by the Chess News Agency.

The witness said he had combined the distinction of being president of the
Cambridge University Chess Club with being vice-president of the Oxford University
Club.

"I was amused and surprised”, said Mr Foster, “to find that a chess expert should
regard chess as being on a level with a game of chance.”

The Judge: “You were shocked?”

Mr Foster: "My chess conscience was shocked.”



The witness then said he had no malicious feeling towards Mr Gunsberg. He was
merely poking a little mild fun at him without mentioning his name.

The witness pointed out that four of the eight unsound problems in question were
two-movers and four three-movers. A second solution in a two-mover should be
easily detected.

Cross-examining, Mr Mayer pointed out that early in the year the Field
published unsound problems on three successive weeks.

The Judge: “"Which is the bigger man, the chessplayer or the problem expert?”

Mr Foster: “The type of men is entirely different.”

Alfred William Foster

A similar account of the proceedings was published in The Times of 13
December 1916, which, however, gave 1874, rather than the impossible 1847, in the account of
Blackburne’s evidence and added the following details:

‘Mr A.W. Foster ... believed that the plaintiff had made a blunder and had evolved a
very clever excuse. He imputed carelessness.

Cross-examined by Mr Sylvain Mayer. He could not say if 16 out of 77 problems
published in the British Chess

Magazine were unsound. He was acquainted with Grimshaw’s
famous problem published for 20 years in every country before a second solution was
discovered. He had never himself composed or published a problem and was not a
chess master.

His use of the words “sapient scribe” of the plaintiff was sarcastic, and he was quite
content to be classed by Carlyle with ironical people as a “pest of society”. Carlyle
had also said that the 40 millions were mostly fools.



Mr Tinsley said that for 10% years he was chess editor of The

Times , which was then the leading newspaper for problems. His
percentage on 3,000 problems over this period was 5% unsound. That eight out of
12 should prove unsound could be due only to carelessness in scrutinizing them.

Cross-examined by Mr Mayer. He once published a hostile American series, in which
the percentage of unsound problems was from 10 to 15.’

The verdict was announced in, inter alia , the Daily
Telegraph of 13 December 1916:

‘Gunsberg v Associated Newspapers (Ltd.) and Another. After an hour’s deliberation
in private the jury awarded plaintiff in this suit, Mr Isidor Arthur Gunsberg, chess
master and chess journalist, £250 damages for libel.’

That was quite a windfall, and our account concludes with a reminiscence by C.S. Kipping on page
87 of the January 1950 CHESS

‘The great master |. Gunsberg never claimed to know much about problems but
brought an action for libel some 30 years ago when someone published derogatory
remarks in the press. When next we saw him after the verdict he rubbed his hands
together and hoped someone else would libel him, since he was provided with
housekeeping money for some years.’

1921: William Winter (C.N. 1072)

William R. Hartston (Cambridge, England) submitted the following from the
London Evening News of 5 December 1921:

‘A Chess Prodigy Goes Astray
Counsel Thinks Brain May Have Been Weakened

A child chess prodigy, William Winter, known afterwards to the police as “a Simple Simon
among the Communists” appealed today against a six months’ sentence at Bristol for
seditious speeches.

He was described as an international chess player and a student of Cambridge University.

Mr H.S. Diamond, on his behalf, said he could not really appeal against the conviction, as
there was evidence that he uttered the speeches.

During the war, he said, Winter was in the Honourable Artillery Company, being discharged
with a good character. He seemed to have left his studies at Cambridge to air his extreme
Socialistic views and join the Communist ranks.



It was said that he was under the influence of a woman older than himself.

While he did not suggest that chessplayers all become weak in the head, he submitted that
in this case the man’s brain was weakened. A term of imprisonment might have a severe
effect on him.

Mr Justice Branson said no fault could be found with the trial. This young man left his studies
and employment to stir up strife among those less fortunate than himself.

The sentence was not too severe, for those who made such seditious speeches inflamed and
perverted many people. The appeal was dismissed.’

1922: Samuel Reshevsky (C.N. 742)

A report on pages 16-17 of the January 1923 BCM

‘The Reschefski [Reshevsky] case was decided at the Children’s Court, Manhattan, on 15
November, when a motion for the dismissal of the case was granted, on the ground that the
charge of improper guardianship had not been sustained. The evidence for the prosecution
was insufficient, in the judge’s opinion, to show that the boy’s health or morals were in
danger of being impaired; and testimony as to his education at the Rabbinical School, East
Broadway, was put in by the defence. The Brooklyn

Eagle says: “After dismissing the case, Judge Levy recommended that, in order
to prevent undue exploitation of Sammy’s remarkable powers, someone outside of the
immediate family be designated to act as sponsor and make occasional reports to the court
concerning his progress. This Assemblyman Perlman undertook to do in behalf of Sammy,
who went home with his parents, delighted over the outcome of this, his first court
experience.”

1933:

Frank Taylor (C.N. 1483)

‘In reference to the Knightlights Club, vide the January BCM , Mr Herbert
Jacobs quotes a most interesting letter from Mr Frank H. Taylor of Philadelphia, respecting a
legacy of £100 left for the Franklin Chess Club of the Quaker City. It appears that under the
laws of Pennsylvania the Court was about to make the bequest null and void because the gift
did not contribute to the advance of literature. To rebut the arguments Mr Walter Penn
Shipley, a noted lawyer of Philadelphia and of international chess reputation, took up the
case.

The wind-up of Mr Shipley’s brief was a translation of a Persian poem ending as follows:

“Know that its skill is science’s self,



Its play distraction from distress:

It soothes the anxious lover’s care,

It weans the drunkard from excess;

It counsels warriors in their art,

When dangers threat and perils press;
And yields us when we need them most
Companions in our loneliness.”

In concluding his letter Mr Taylor says: “At the age of 77 | find the last two lines are true
and, when | saw Shipley last, which was quite recently, no objection had been filed.” —
Yorkshire Observer

Budget J

Source: American Chess Bulletin ,
November 1933, page 164.

1938: Ernst Klein (C.N. 1602)

A photograph caption on page 361 of CHESS, 14 June 1938 described Ernst Klein
as having ‘achieved satisfaction in his libel action’, and the April 1940 issue of the same magazine
(page 168) referred back to this matter:

‘One hundred years ago, chess masters used freely to print things about each other which
would lead to an instant and successful libel action today. E. Klein, the ex-Austrian master,
entered on such an action when most of the visiting chess masters at Margate, a couple of
years ago, signed and published a petition complaining about his “unfair and obnoxious
behaviour” and stating their unwillingness to have him competing with them ever again; and
he obtained redress.’

1939: Baruch Harold Wood v Jagques (C.N. 360)

In 1939 B.H. Wood found himself in the dock for having advertised for sale in CHESS in
1937 ‘genuine Staunton chessmen’ (see C.N. 3656). The plaintiffs were John Jaques & Son, Ltd.,
and Sir George Thomas, Max Euwe and Lodewijk Prins appeared as witnesses for the defence. The
case is referred to by Fred Wren in his article ‘Tales of a Woodpusher: Woodpusher’s Woodpile’,

which appeared in Chess Review , 1949 and was reprinted in
Reinfeld’s The Treasury of Chess
Lore (New York, 1951). The issues of CHESS of the time also contained a

huge amount of material on the case. The decision was that ‘Staunton’ alone was a permissible
description, but that the phrase ‘genuine Staunton’ implied a product made by Jaques & Son, Ltd.,
as opposed to any Staunton pattern. However, B.H.Wood appealed and, in 1940, won.




1944: Dupree’s Trusts, Daley and Others v Lloyds Bank, Limited and Others (C.N. 360)

The question arising in this case was whether chess was of sufficient educational value for a gift to
encourage chessplaying to qualify as a valid charitable gift. The verdict was yes, whilst
acknowledging that the whole affair was rather a slippery slope: ‘If chess, why not draughts: if
draughts, why not bezique, and so on, through to bridge, whist, and, by another route, stamp
collecting and the acquisition of birds’ eggs’, concluded J. Vaisey of the Chancery Division. This affair
was brought to our attention of Paul Timson (Whalley, England), who provided a copy of the
judgment.

1954: Baruch Harold Wood v William Ritson Morry (C.N. 2569)
From page 161 of CHESS , August 1954:
‘Chess Criminal Charge

B.H. Wood was acquitted at Birmingham Assizes on 14 July, without calling upon any
evidence, of a charge of criminal libel instituted by W. Ritson Morry. In a letter to a Mr
Golding, Mr Wood had indicated that if Mr Morry was in the new Welsh Chess Union, Mr
Wood was out; he referred to Mr Morry as “this ex-gaolbird”. It was held that Mr Wood was
entitled to give his reasons for withdrawing; that the description was true, as Morry, after
misappropriating clients’ money as a Solicitor some years before, had been sentenced to 18
months’ imprisonment.

The Commissioner stated that in his opinion the case should never have been brought, and
awarded B.H. Wood costs not exceeding £100.”

1957: A.E. Nield v Hastings & St Leonards Chess Club (C.N. 1483)

A.E. Nield claimed damages at Hastings County Court against officials of the Hastings & St Leonards
Chess Club, from which he had been expelled. He asked for a declaration to clear his name. He had
joined the club in 1951 as a country (as opposed to resident) member, but was informed on 28
March 1955 that because of his extensive use of club facilities he would have to pay the full
membership fee, 30 shillings. Nield refused and was expelled. He won his case and was awarded
£10 damages.

Full coverage of the case appeared in CHESS , 20 July 1957, page 246, and 20 August
1957, page 278.

[CHESS referred to the ‘Hastings Chess Club’, but on 28 June 2007 Paul Buswell
(Hastings) informed us that since its formation in 1882 it has always been the Hastings & St



Leonards Chess Club. We have therefore incorporated that change above. Mr Buswell added that in
the Nield case the Club’s total liability for costs (in addition to the £10 in damages) was £351.
Source: Club Minute Book.] Mr Buswell also quoted from the Committee Minutes of a meeting held
on 14 August 1957: ‘The hon. Secretary reported the receipt of a letter from Mr A.E. Nield,
tendering his resignation from the Club, which the hon. Secretary was instructed to accept.’

1957: Alexander Piotrowski v Kazimierz Osiecki (C.N. 1483)

‘A quarrel over a game of chess brought before the North London Magistrate in July, with
cross-summons for assault, two Poles, Alexander Piotrowski ... and ... Kazimierz Osiecki. ...
“So far as | know”, said the magistrate, Mr Frank Milton, “this is the first time in the 2,000
years that chess has been played that a game had resulted in both players going to hospital”.’
The two were playing chess on a lawn when tempers rose, and blows were exchanged (with the aid
of, inter alia , a push chair). The magistrate dismissed both cases.

Source: CHESS , 20 August 1957, page 278.

Later cases referred to in C.N. are as follows:

. 1978: Legal action by J. Tennant-Smith begun against the British Chess Federation in 1978
and settled in 1986. This concerned chess’s administrative structure in Manchester. Source:

Newsflash , April 1986, page 9 and page 5, and 7 August 1987, page
5. (C.N. 1483)
. On page 7 of the 3/1988 New in Chess Ricardo Calvo

announced that he was taking legal action against Mohammed Ghobash of the United Arab
Emirates Chess Association, who, in the course of the FIDE General Assembly debate in
Seville, described Mr Calvo as ‘a criminal of the worst type’. The Spanish master also began
proceedings against FIDE over the persona non
grata matter. (C.N. 1674)

. In an interview in the November 1988 Revista
Internacional de Ajedrez
Karpov discussed (pages 13-14) his legal confrontation with a former West German
journalist, Helmut Jungwirth, over the latter’s alleged embezzlement of computer advertising
returns. On 1 December 1988 various European newspapers reported that Karpov had won
his case and that the journalist had been committed to prison. (C.N. 1767)

. C.N. 1713 reported that Donald Schultz of the United States Chess Federation had
announced a lawsuit against Larry Evans for libel, slander and defamation. The final ruling
(21 August 1989) dismissed the suit on jurisdictional points.

Legal affairs involving Bobby Fischer having been widely reported, they have not been covered by us.




Latest update: 1 July 2007

To the Chess Notes main page.

To the Archives for other feature articles.

Copyright 2007 Edward Winter. All rights reserved.


http://www.chesshistory.com/winter/index.html
http://www.chesshistory.com/winter/archives.html

