
Manufacturing Consent 
A Propaganda Model 

excerpted from the book 

Manufacturing Consent 
by Edward S. Herman and Noam Chomsky 

Pantheon Books, 1988 

 
The mass media serve as a system for communicating messages and symbols to the 

general populace. It is their function to amuse, entertain, and inform, and to 

inculcate individuals with the values, beliefs, and codes of behavior that will 

integrate them into the institutional structures of the larger society. In a world of 

concentrated wealth and major conflicts of class interest, to fulfill this role requires 

systematic propaganda. 

In countries where the levers of power are in the hands of a state bureaucracy, the 

monopolistic control over the media, often supplemented by official censorship, 

makes it clear that the media serve the ends of a dominant elite. It is much more 

difficult to see a propaganda system at work where the media are private and formal 

censorship is absent. This is especially true where the media actively compete, 

periodically attack and expose corporate and governmental malfeasance, and 

aggressively portray themselves as spokesmen for free speech and the general 

community interest. What is not evident (and remains undiscussed in the media) is 

the limited nature of such critiques, as well as the huge inequality in command of 

resources, and its effect both on access to a private media system and on its behavior 

and performance. 

A propaganda model focuses on this inequality of wealth and power and its 

multilevel effects on mass-media interests and choices. It traces the routes by which 

money and power are able to filter out the news fit to print, marginalize dissent, and 

allow the government and dominant private interests to get their messages across to 

the public. The essential ingredients of our propaganda model, or set of news 

"filters," fall under the following headings: (I) the size, concentrated ownership, 

owner wealth, and profit orientation of the dominant mass-media firms; (~) 

advertising as the primary income source of the mass media; (3) the reliance of the 

media on information provided by government, business, and "experts" funded and 

approved by these primary sources and agents of power; (4) "flak" as a means of 

disciplining the media; and (5) "anticommunism" as a national religion and control 

mechanism. These elements interact with and reinforce one another. The raw 

material of news must pass through successive filters, leaving only the cleansed 

residue fit to print. They fix the premises of discourse and interpretation, and the 

definition of what is newsworthy in the first place, and they explain the basis and 

operations of what amount to propaganda campaigns. 

The elite domination of the media and marginalization of dissidents that results 

from the operation of these filters occurs so naturally that media news people, 

frequently operating with complete integrity and goodwill, are able to convince 



themselves that they choose and interpret the news "objectively" and on the basis of 

professional news values. Within the limits of the filter constraints they often are 

objective; the constraints are so powerful, and are built into the system in such a 

fundamental way, that alternative bases of news choices are hardly imaginable. In 

assessing the newsworthiness of the U.S. government's urgent claims of a shipment 

of MIGs to Nicaragua on November 5, I984, the media do not stop to ponder the 

bias that is inherent in the priority assigned to government-supplied raw material, 

or the possibility that the government might be manipulating the news, imposing its 

own agenda, and deliberately diverting attention from other material. It requires a 

macro, alongside a micro- (story-by-story), view of media operations, to see the 

pattern of manipulation and systematic bias. 

SIZE, OWNERSHIP, AND PROFIT ORIENTATION OF THE MASS MEDIA: 

THE FIRST FILTER 

In their analysis of the evolution of the media in Great Britain, James Curran and 

Jean Seaton describe how, in the first half of the nineteenth century, a radical press 

emerged that reached a national working-class audience. This alternative press was 

effective in reinforcing class consciousness: it unified the workers because it fostered 

an alternative value system and framework for looking at the world, and because it 

"promoted a greater collective confidence by repeatedly emphasizing the potential 

power of working people to effect social change through the force of 'combination' 

and organized action." This was deemed a major threat by the ruling elites. One 

MP asserted that the workingclass newspapers "inflame passions and awaken their 

selfishness, contrasting their current condition with what they contend to be their 

future condition-a condition incompatible with human nature, and those immutable 

laws which Providence has established for the regulation of civil society." The result 

was an attempt to squelch the working-class media by libel laws and prosecutions, 

by requiring an expensive security bond as a condition for publication, and by 

imposing various taxes designed to drive out radical media by raising their costs. 

These coercive efforts were not effective, and by mid-century they had been 

abandoned in favor of the liberal view that the market would enforce responsibility. 

Curran and Seaton show that the market did successfully accomplish what state 

intervention failed to do. Following the repeal of the punitive taxes on newspapers 

between I853 and I869, a new daily local press came into existence, but not one new 

local working-class daily was established through the rest of the nineteenth century. 

Curran and Seaton note that 

Indeed, the eclipse of the national radical press was so total that when the Labour 

Party developed out of the working-class movement in the first decade of the 

twentieth century, it did not obtain the exclusive backing of a single national daily 

or Sunday paper. 

One important reason for this was the rise in scale of newspaper enterprise and the 

associated increase in capital costs from the mid-nineteenth century onward, which 

was based on technological improvements along with the owners' increased stress on 

reaching large audiences. The expansion of the free market was accompanied by an 

"industrialization of the press." The total cost of establishing a national weekly on a 

profitable basis in I837 was under a thousand pounds, with a break-even circulation 



of 6,200 copies. By I867, the estimated start-up cost of a new London daily was 

50,000 pounds. The Sunday Express, launched in I9I8, spent over two million 

pounds before it broke even with a circulation of over 200,000. 

Similar processes were at work in the United States, where the start-up cost of a new 

paper in New York City in I85I was $69,000; the public sale of the St. Louis 

Democrat in I872 yielded $456,000; and city newspapers were selling at from $6 to 

$I8 million in the I920s. The cost of machinery alone, of even very small newspapers, 

has for many decades run into the hundreds of thousands of dollars; in I945 it could 

be said that "Even small-newspaper publishing is big business . . . [and] is no longer 

a trade one takes up lightly even if he has substantial cash-or takes up at all if he 

doesn't." 

Thus the first filter-the limitation on ownership of media with any substantial 

outreach by the requisite large size of investment-was applicable a century or more 

ago, and it has become increasingly effective over time. In I986 there were some 

I,500 daily newspapers, 11,000 magazines, 9,000 radio and I,500 TV stations, Z,400 

book publishers, and seven movie studios in the United States-over 25,000 media 

entities in all. But a large proportion of those among this set who were news 

dispensers were very small and local, dependent on the large national companies 

and wire services for all but local news. Many more were subject to common 

ownership, sometimes extending through virtually the entire set of media variants. 

Ben Bagdikian stresses the fact that despite the large media numbers, the twenty-

nine largest media systems account for over half of the output of newspapers, and 

most of the sales and audiences in magazines, broadcasting, books, and movies. He 

contends that these "constitute a new Private Ministry of Information and Culture" 

that can set the national agenda. 

Actually, while suggesting a media autonomy from corporate and government 

power that we believe to be incompatible with structural facts (as we describe 

below), Bagdikian also may be understating the degree of effective concentration in 

news manufacture. It has long been noted that the media are tiered, with the top 

tier-as measured by prestige, resources, and outreach-comprising somewhere 

between ten and twenty-four systems. It is this top tier, along with the government 

and wire services, that defines the news agenda and supplies much of 

the national and international news to the lower tiers of the media, and thus for the 

general public. Centralization within the top tier was substantially increased by the 

post-World War II rise of television and the national networking of this important 

medium. Pre-television news markets were local, even if heavily dependent on the 

higher tiers and a narrow set of sources for national and international news; the 

networks provide national and international news from three national sources, and 

television is now the principal source of news for the public. The maturing of cable, 

however, has resulted in a fragmentation of television audiences and a slow erosion 

of the market share and power of the networks. 

... the twenty-four media giants (or their controlling parent companies) that make 

up the top tier of media companies in the United States. This compilation includes: 

(I) the three television networks: ABC (through its parent, Capital Cities), CBS, and 

NBC (through its ultimate parent, General Electric [GE]); (2) the leading 



newspaper empires: New York Times, Washington Post, Los Angeles Times (Times-

Mirror), Wall Street Journal (Dow Jones), Knight-Ridder, Gannett, Hearst, 

Scripps-Howard, Newhouse (Advance Publications), and the Tribune Company; (3) 

the major news and general-interest magazines: Time, Newsweek (subsumed under 

Washington Post), Reader's Digest, TV Guide (Triangle), and U.S. News ~ World 

Report; (4) a major book publisher (McGraw-Hill); and (5) other cable-TV systems 

of large and growing importance: those of Murdoch, Turner, Cox, General Corp., 

Taft, Storer, and Group W (Westinghouse). Many of these systems are prominent in 

more than one field and are only arbitrarily placed in a particular category (Time, 

Inc., is very important in cable as well as magazines; McGraw-Hill is a major 

publisher of magazines; the Tribune Company has become a large force in television 

as well as newspapers; Hearst is important in magazines as well as newspapers; and 

Murdoch has significant newspaper interests as well as television and movie 

holdings). 

These twenty-four companies are large, profit-seeking corporations, owned and 

controlled by quite wealthy people. It can be seen in table I-I that all but one of the 

top companies for whom data are available have assets in excess of $I billion, and 

the median size (middle item by size) is $z.6 billion. It can also be seen in the table 

that approximately three-quarters of these media giants had after-tax profits in 

excess of $100 million, with the median at $I83 million. 

Many of the large media companies are fully integrated into the market, and for the 

others, too, the pressures of stockholders, directors, and bankers to focus on the 

bottom line are powerful. These pressures have intensified in recent years as media 

stocks have become market favorites, and actual or prospective owners of 

newspapers and television properties have found it possible to capitalize increased 

audience size and advertising revenues into multiplied values of the media 

franchises-and great wealth. This has encouraged the entry of speculators and 

increased the pressure and temptation to focus more intensively on profitability. 

Family owners have been increasingly divided between those wanting to take 

advantage of the new opportunities and those desiring a continuation of family 

control, and their splits have often precipitated crises leading finally to the sale of 

the family interest. 

This trend toward greater integration of the media into the market system has been 

accelerated by the loosening of rules limiting media concentration, cross-ownership, 

and control by non-media companies. There has also been an abandonment of 

restrictions-previously quite feeble anyway-on radio-TV commercials, entertainment 

mayhem programming, and "fairness doctrine" threats, opening the door to the 

unrestrained commercial use of the airwaves. 

The greater profitability of the media in a deregulated environment has also led to 

an increase in takeovers and takeover threats, with even giants like CBS and Time, 

Inc., directly attacked or threatened. This has forced the managements of the media 

giants to incur greater debt and to focus ever more aggressively and unequivocally 

on profitability, in order to placate owners and reduce the attractiveness of their 

properties to outsiders. They have lost some of their limited autonomy to bankers, 



institutional investors, and large individual investors whom they have had to solicit 

as potential "white knights." 

While the stock of the great majority of large media firms is traded on the securities 

markets, approximately two-thirds of these companies are either closely held or still 

controlled by members of the originating family who retain large blocks of stock. 

This situation is changing as family ownership becomes diffused among larger 

numbers of heirs and the market opportunities for selling media properties continue 

to improve, but the persistence of family control is evident in the data shown in 

table I-Z. Also evident in the table is the enormous wealth possessed by the 

controlling families of the top media firms. For seven of the twenty-four, the market 

value of the media properties owned by the controlling families in the mid-I980s 

exceeded a billion dollars, and the median value was close to half a billion dollars. 

These control groups obviously have a special stake in the status quo by virtue of 

their wealth and their strategic position in one of the great institutions of society. 

And they exercise the power of this strategic position, if only by establishing the 

general aims of the company and choosing its top management. 

The control groups of the media giants are also brought into close relationships with 

the mainstream of the corporate community through boards of directors and social 

links. In the cases of NBC and the Group W television and cable systems, their 

respective parents, GE and Westinghouse, are themselves mainstream corporate 

giants, with boards of directors that are dominated by corporate and banking 

executives. Many of the other large media firms have boards made up 

predominantly of insiders, a general characteristic of relatively small and owner-

dominated companies. The larger the firm and the more widely distributed the 

stock, the larger the number and proportion of outside directors. The composition of 

the outside directors of the media giants is very similar to that of large non-media 

corporations. ... active corporate executives and bankers together account for a little 

over half the total of the outside directors of ten media giants; and the lawyers and 

corporate-banker retirees (who account for nine of the thirteen under "Retired") 

push the corporate total to about two-thirds of the outside-director aggregate. These 

95 outside directors had directorships in an additional 36 banks and 255 other 

companies (aside from the media company and their own firm of primary 

affiliation). 

In addition to these board linkages, the large media companies all do business with 

commercial and investment bankers, obtaining lines of credit and loans, and 

receiving advice and service in selling stock and bond issues and in dealing with 

acquisition opportunities and takeover threats. Banks and other institutional 

investors are also large owners of media stock. In the early I980s, such institutions 

held 44 percent of the stock of publicly owned newspapers and 35 percent of the 

stock of publicly owned broadcasting companies. These investors are also frequently 

among the largest stockholders of individual companies. For example, in I980-8I, the 

Capital Group, an investment company system, held 7.I percent of the stock of 

ABC, 6.6 percent of KnightRidder, 6 percent of Time, Inc., and z.8 percent of 

Westinghouse. These holdings, individually and collectively, do not convey control, 

but these large investors can make themselves heard, and their actions can affect the 



welfare of the companies and their managers. If the managers fail to pursue actions 

that favor shareholder returns, institutional investors will be inclined to sell the 

stock (depressing its price), or to listen sympathetically to outsiders contemplating 

takeovers. These investors are a force helping press media companies toward strictly 

market (profitability) objectives. 

So is the diversification and geographic spread of the great media companies. Many 

of them have diversified out of particular media fields into others that seemed like 

growth areas. Many older newspaper-based media companies, fearful of the power 

of television and its effects on advertising revenue, moved as rapidly as they could 

into broadcasting and cable TV. Time, Inc., also, made a major diversification move 

into cable TV, which now accounts for more than half its profits. Only a small 

minority of the twenty-four largest media giants remain in a single media sector. 

The large media companies have also diversified beyond the media field, and non-

media companies have established a strong presence in the mass media. The most 

important cases of the latter are GE, owning RCA, which owns the NBC network, 

and Westinghouse, which owns major television-broadcasting stations, a cable 

network, and a radio station network. GE and Westinghouse are both huge, 

diversified multinational companies heavily involved in the controversial areas of 

weapons production and nuclear power. It may be recalled that from I965 to I967, 

an attempt by International Telephone and Telegraph (ITT) to acquire ABC was 

frustrated following a huge outcry that focused on the dangers of allowing a great 

multinational corporation with extensive foreign investments and business activities 

to control a major media outlet. The fear was that ITT control "could compromise 

the independence of ABC's news coverage of political events in countries where ITT 

has interests." The soundness of the decision disallowing the acquisition seemed to 

have been vindicated by the later revelations of ITT's political bribery and 

involvement in attempts to overthrow the government of Chile. RCA and 

Westinghouse, however, had been permitted to control media companies long before 

the ITT case, although some of the objections applicable to ITT would seem to apply 

to them as well. GE is a more powerful company than ITT, with an extensive 

international reach, deeply involved in the nuclear power business, and far more 

important than ITT in the arms industry. It is a highly centralized and quite 

secretive organization, but one with a vast stake in "political" decisions. GE has 

contributed to the funding of the American Enterprise Institute, a right-wing think 

tank that supports intellectuals who will get the business message across. With the 

acquisition of ABC, GE should be in a far better position to assure that sound views 

are given proper attention. The lack of outcry over its takeover of RCA and NBC 

resulted in part from the fact that RCA control over NBC had already breached the 

gate of separateness, but it also reflected the more pro-business and laissez-faire 

environment of the Reagan era. 

The non-media interests of most of the media giants are not large, and, excluding 

the GE and Westinghouse systems, they account for only a small fraction of their 

total revenue. Their multinational outreach, however, is more significant. The 

television networks, television syndicators, major news magazines, and motion-

picture studios all do extensive business abroad, and they derive a substantial 



fraction of their revenues from foreign sales and the operation of foreign affiliates. 

Reader's Digest is printed in seventeen languages and is available in over I60 

countries. The Murdoch empire was originally based in Australia, and the 

controlling parent company is still an Australian corporation; its expansion in the 

United States is funded by profits from Australian and British affiliates. 

Another structural relationship of importance is the media companies' dependence 

on and ties with government. The radio-TV companies and networks all require 

government licenses and franchises and are thus potentially subject to government 

control or harassment. This technical legal dependency has been used as a club to 

discipline the media, and media policies that stray too often from an establishment 

orientation could activate this threat. The media protect themselves from this 

contingency by lobbying and other political expenditures, the cultivation of political 

relationships, and care in policy. The political ties of the media have been 

impressive. ... fifteen of ninety-five outside directors of ten of the media giants are 

former government officials, and Peter Dreier gives a similar proportion in his study 

of large newspapers. In television, the revolving-door flow of personnel between 

regulators and the regulated firms was massive during the years when the 

oligopolistic structure of the media and networks was being established. 

The great media also depend on the government for more general policy support. All 

business firms are interested in business taxes, interest rates, labor policies, and 

enforcement and nonenforcement of the antitrust laws. GE and Westinghouse 

depend on the government to subsidize their nuclear power and military research 

and development, and to create a favorable climate for their overseas sales. The 

Reader's Digest, Time, Newsweek, and movie- and television-syndication sellers also 

depend on diplomatic support for their rights to penetrate foreign cultures with U.S. 

commercial and value messages and interpretations of current affairs. The media 

giants, advertising agencies, and great multinational corporations have a joint and 

close interest in a favorable climate of investment in the Third World, and their 

interconnections and relationships with the government in these policies are 

symbiotic. In sum, the dominant media firms are quite large businesses; they are 

controlled by very wealthy people or by managers who are subject to sharp 

constraints by owners and other market-profit-oriented forces; and they are closely 

interlocked, and have important common interests, with other major corporations, 

banks, and government. This is the first powerful filter that will affect news choices. 

THE ADVERTISING LICENSE TO DO BUSINESS: THE SECOND FILTER 

In arguing for the benefits of the free market as a means of controlling dissident 

opinion in the mid-nineteenth century, the Liberal chancellor of the British 

exchequer, Sir George Lewis, noted that the market would promote those papers 

"enjoying the preference of the advertising public.'' Advertising did, in fact, serve as 

a powerful mechanism weakening the working-class press. Curran and Seaton give 

the growth of advertising a status comparable with the increase in capital costs as a 

factor allowing the market to accomplish what state taxes and harassment failed to 

do, noting that these "advertisers thus acquired a de facto licensing authority since, 

without their support, newspapers ceased to be economically viable." 



Before advertising became prominent, the price of a newspaper had to cover the 

costs of doing business. With the growth of advertising, papers that attracted ads 

could afford a copy price well below production costs. This put papers lacking in 

advertising at a serious disadvantage: their prices would tend to be higher, 

curtailing sales, and they would have less surplus to invest in improving the 

salability of the paper (features, attractive format, promotion, etc.). For this reason, 

an advertising-based system will tend to drive out of existence or into marginality 

the media companies and types that depend on revenue from sales alone. With 

advertising, the free market does not yield a neutral system in which final buyer 

choice decides. The advertisers' choices influence media prosperity and survival The 

ad-based media receive an advertising subsidy that gives them a price-marketing-

quality edge, which allows them to encroach on and further weaken their ad-free (or 

ad-disadvantaged) rivals. Even if ad-based media cater to an affluent ("upscale") 

audience, they easily pick up a large part of the "downscale" audience, and their 

rivals lose market share and are eventually driven out or marginalized. 

In fact, advertising has played a potent role in increasing concentration even among 

rivals that focus with equal energy on seeking advertising revenue. A market share 

and advertising edge on the part of one paper or television station will give it 

additional revenue to compete more effectively-promote more aggressively, buy 

more salable features and programs-and the disadvantaged rival must add expenses 

it cannot afford to try to stem the cumulative process of dwindling market (and 

revenue) share. The crunch is often fatal, and it helps explain the death of many 

large-circulation papers and magazines and the attrition in the number of 

newspapers. 

From the time of the introduction of press advertising, therefore, working-class and 

radical papers have been at a serious disadvantage. Their readers have tended to be 

of modest means, a factor that has always affected advertiser interest. One 

advertising executive stated in I856 that some journals are poor vehicles because 

"their readers are not purchasers, and any money thrown upon them is so much 

thrown away." The same force took a heavy toll of the post-World War II social-

democratic press in Great Britain, with the Daily Herald, News Chronicle, and 

Sunday Citizen failing or absorbed into establishment systems between I960 and 

I967, despite a collective average daily readership of 9.3 million. As James Curran 

points out, with 4.7 million readers in its last year, "the Daily Herald actually had 

almost double the readership of The Times, the Financial Times and the Guardian 

combined." What is more, surveys showed that its readers "thought more highly of 

their paper than the regular readers of any other popular newspaper," and "they 

also read more in their paper than the readers of other popular papers despite being 

overwhelmingly working class...." The death of the Herald, as well as of the News 

Chronicle and Sunday Citizen, was in large measure a result of progressive 

strangulation by lack of advertising support. The Herald, with 8.I percent of 

national daily circulation, got 3.5 percent of net advertising revenue; the Sunday 

Citizen got one-tenth of the net advertising revenue of the Sunday Times and one-

seventh that of the Observer (on a per-thousand-copies basis). Curran argues 

persuasively that the loss of these three papers was an important contribution to the 



declining fortunes of the Labor party, in the case of the Herald specifically removing 

a mass-circulation institution that provided "an alternative framework of analysis 

and understanding that contested the dominant systems of representation in both 

broadcasting and the mainstream press." A mass movement without any major 

media support, and subject to a great deal of active press hostility, suffers a serious 

disability, and struggles against grave odds. 

The successful media today are fully attuned to the crucial importance of audience 

"quality": CBS proudly tells its shareholders that while it "continuously seeks to 

maximize audience delivery," it has developed a new "sales tool" with which it 

approaches advertisers: "Client Audience Profile, or CAP, will help advertisers 

optimize the effectiveness of their network television schedules by evaluating 

audience segments in proportion to usage levels of advertisers' products and 

services." In short, the mass media are interested in attracting audiences with 

buying power, not audiences per se; it is affluent audiences that spark advertiser 

interest today, as in the nineteenth century. The idea that the drive for large 

audiences makes the mass media "democratic" thus suffers from the initial 

weakness that its political analogue is a voting system weighted by income! 

The power of advertisers over television programming stems from the simple fact 

that they buy and pay for the programs-they are the "patrons" who provide the 

media subsidy. As such, the media compete for their patronage, developing 

specialized staff to solicit advertisers and necessarily having to explain how their 

programs serve advertisers' needs. The choices of these patrons greatly affect the 

welfare of the media, and the patrons become what William Evan calls "normative 

reference organizations," whose requirements and demands the media must 

accommodate if they are to succeed. 

For a television network, an audience gain or loss of one percentage point in the 

Nielsen ratings translates into a change in advertising revenue of from $80 to $100 

million a year, with some variation depending on measures of audience "quality." 

The stakes in audience size and affluence are thus extremely large, and in a market 

system there is a strong tendency for such considerations to affect policy profoundly. 

This is partly a matter of institutional pressures to focus on the bottom line, partly a 

matter of the continuous interaction of the media organization with patrons who 

supply the revenue dollars. As Grant Tinker, then head of NBC-TV, observed, 

television "is an advertising supported medium, and to the extent that support falls 

out, programming will change." 

Working-class and radical media also suffer from the political discrimination of 

advertisers. Political discrimination is structured into advertising allocations by the 

stress on people with money to buy. But many firms will always refuse to patronize 

ideological enemies and those whom they perceive as damaging their interests, and 

cases of overt discrimination add to the force of the voting system weighted by 

income. Public-television station WNET lost its corporate funding from Gulf + 

Western in I985 after the station showed the documentary "Hungry for Profit," 

which contains material critical of multinational corporate activities in the Third 

World. Even before the program was shown, in anticipation of negative corporate 

reaction, station officials "did all we could to get the program sanitized" (according 



to one station source). The chief executive of Gulf + Western complained to the 

station that the program was "virulently anti-business if not anti-American," and 

that the station's carrying the program was not the behavior "of a friend" of the 

corporation. The London Economist says that "Most people believe that WNET 

would not make the same mistake again." 

In addition to discrimination against unfriendly media institutions, advertisers also 

choose selectively among programs on the basis of their own principles. With rare 

exceptions these are culturally and politically conservative. Large corporate 

advertisers on television will rarely sponsor programs that engage in serious 

criticisms of corporate activities, such as the problem of environmental degradation, 

the workings of the military-industrial complex, or corporate support of and 

benefits from Third World tyrannies. Erik Barnouw recounts the history of a 

proposed documentary series on environmental problems by NBC at a time of great 

interest in these issues. Barnouw notes that although at that time a great many large 

companies were spending money on commercials and other publicity regarding 

environmental problems, the documentary series failed for want of sponsors. The 

problem was one of excessive objectivity in the series, which included suggestions of 

corporate or systemic failure, whereas the corporate message "was one of 

reassurance." 

Television networks learn over time that such programs will not sell and would have 

to be carried at a financial sacrifice, and that, in addition, they may offend powerful 

advertisers.' With the rise in the price of advertising spots, the forgone revenue 

increases; and with increasing market pressure for financial performance and the 

diminishing constraints from regulation, an advertising-based media system will 

gradually increase advertising time and marginalize or eliminate altogether 

programming that has significant public-affairs content. 

Advertisers will want, more generally, to avoid programs with serious complexities 

and disturbing controversies that interfere with the "buying mood." They seek 

programs that will lightly entertain and thus fit in with the spirit of the primary 

purpose of program purchases-the dissemination of a selling message. Thus over 

time, instead of programs like "The Selling of the Pentagon," it is a natural 

evolution of a market seeking sponsor dollars to offer programs such as "A Bird's-

Eye View of Scotland," "Barry Goldwater's Arizona," "An Essay on Hotels," and 

"Mr. Rooney Goes to Dinner"-a CBS program on "how Americans eat when they 

dine out, where they go and why." There are exceptional cases of companies willing 

to sponsor serious programs, sometimes a result of recent embarrassments that call 

for a public-relations offset. But even in these cases the companies will usually not 

want to sponsor close examination of sensitive and divisive issues-they prefer 

programs on Greek antiquities, the ballet, and items of cultural and national history 

and nostalgia. Barnouw points out an interesting contrast: commercial-television 

drama "deals almost wholly with the here and now, as processed via advertising 

budgets," but on public television, culture "has come to mean 'other cultures.' . . . 

American civilization, here and now, is excluded from consideration.'' 

Television stations and networks are also concerned to maintain audience "flow" 

levels, i.e., to keep people watching from program to program, in order to sustain 



advertising ratings and revenue. Airing program interludes of documentary-cultural 

matter that cause station switching is costly, and over time a "free" (i.e., ad-based) 

commercial system will tend to excise it. Such documentary-cultural-critical 

materials will be driven out of secondary media vehicles as well, as these companies 

strive to qualify for advertiser interest, although there will always be some cultural-

political programming trying to come into being or surviving on the periphery of the 

mainstream media. 

SOURCING MASS-MEDIA NEWS: THE THIRD FILTER 

The mass media are drawn into a symbiotic relationship with powerful sources of 

information by economic necessity and reciprocity of interest. The media need a 

steady, reliable flow of the raw material of news. They have daily news demands and 

imperative news schedules that they must meet. They cannot afford to have 

reporters and cameras at all places where important stories may break. Economics 

dictates that they concentrate their resources where significant news often occurs, 

where important rumors and leaks abound, and where regular press conferences are 

held. The White House, the Pentagon, and the State Department, in Washington, 

D.C., are central nodes of such news activity. On a local basis, city hall and the 

police department are the subject of regular news "beats" for reporters. Business 

corporations and trade groups are also regular and credible purveyors of stories 

deemed newsworthy. These bureaucracies turn out a large volume of material that 

meets the demands of news organizations for reliable, scheduled flows. Mark 

Fishman calls this "the principle of bureaucratic affinity: only other bureaucracies 

can satisfy the input needs of a news bureaucracy." 

Government and corporate sources also have the great merit of being recognizable 

and credible by their status and prestige. This is important to the mass media. As 

Fishman notes, 

Newsworkers are predisposed to treat bureaucratic accounts as factual because news 

personnel participate in upholding a normative order of authorized knowers in the 

society. Reporters operate with the attitude that officials ought to know what it is 

their job to know.... In particular, a newsworker will recognize an official's claim to 

knowledge not merely as a claim, but as a credible, competent piece of knowledge. 

This amounts to a moral division of labor: officials have and give the facts; reporters 

merely get them. 

Another reason for the heavy weight given to official sources is that the mass media 

claim to be "objective" dispensers of the news. Partly to maintain the image of 

objectivity, but also to protect themselves from criticisms of bias and the threat of 

libel suits, they need material that can be portrayed as presumptively accurate. This 

is also partly a matter of cost: taking information from sources that may be 

presumed credible reduces investigative expense, whereas material from sources that 

are not prima facie credible, or that will elicit criticism and threats, requires careful 

checking and costly research. 

The magnitude of the public-information operations of large government and 

corporate bureaucracies that constitute the primary news sources is vast and 

ensures special access to the media. The Pentagon, for example, has a public-

information service that involves many thousands of employees, spending hundreds 



of millions of dollars every year and dwarfing not only the public-information 

resources of any dissenting individual or group but the aggregate of such groups. In 

I979 and 1980, during a brief interlude of relative openness (since closed down), the 

U.S. Air Force revealed that its public-information outreach included the following: 

I40 newspapers, 690,000 copies per week Airman magazine, monthly circulation 

I25,000 34 radio and I7 TV stations, primarily overseas 45,000 headquarters and 

unit news releases 6I5,000 hometown news releases 6,600 interviews with news 

media 3,200 news conferences 500 news media orientation flights 50 meetings with 

editorial boards 11,000 speeches 

This excludes vast areas of the air force's public-information effort. Writing back in 

I970, Senator J. W. Fulbright had found that the air force public-relations effort in 

I968 involved I,305 full-time employees, exclusive of additional thousands that 

"have public functions collateral to other duties." The air force at that time offered 

a weekly film-clip service for TV and a taped features program for use three times a 

week, sent to I,I39 radio stations; it also produced I48 motion pictures, of which 24 

were released for public consumption. There is no reason to believe that the air force 

public-relations effort has diminished since the I960s. 

Note that this is just the air force. There are three other branches with massive 

programs, and there is a separate, overall public-information program under an 

assistant secretary of defense for public affairs in the Pentagon. In I97I, an Armed 

Forces Journal survey revealed that the Pentagon was publishing a total of 37I 

magazines at an annual cost of some $57 million, an operation sixteen times larger 

than the nation's biggest publisher. In an update in I982, the Air Force Journal 

International indicated that the Pentagon was publishing I,203 periodicals. To put 

this into perspective, we may note the scope of public-information operations of the 

American Friends Service Committee (AFSC) and the National Council of the 

Churches of Christ (NCC), two of the largest of the nonprofit organizations that 

offer a consistently challenging voice to the views of the Pentagon. The AFSC's main 

office information-services budget in I984-85 was under $500,000, with eleven staff 

people. Its institution-wide press releases run at about two hundred per year, its 

press conferences thirty a year, and it produces about one film and two or three 

slide shows a year. It does not offer film clips, photos, or taped radio programs to 

the media. The NCC Office of Information has an annual budget of some $350,000, 

issues about a hundred news releases per year, and holds four press conferences 

annually. The ratio of air force news releases and press conferences to those of the 

AFSC and NCC taken together are I50 to I (or 2,200 to 1, if we count hometown 

news releases of the air force), and 94 to I respectively. Aggregating the other 

services would increase the differential by a large factor. 

Only the corporate sector has the resources to produce public information and 

propaganda on the scale of the Pentagon and other government bodies. The AFSC 

and NCC cannot duplicate the Mobil Oil company's multimillion-dollar purchase of 

newspaper space and other corporate investments to get its viewpoint across. The 

number of individual corporations with budgets for public information and 

lobbying in excess of those of the AFSC and NCC runs into the hundreds, perhaps 

even the thousands. A corporate collective like the U.S. Chamber of Commerce had 



a I983 budget for research, communications, and political activities of $65 million. 

By I980, the chamber was publishing a business magazine (Nation's Business) with a 

circulation of I.3 million and a weekly newspaper with 740,000 subscribers, and it 

was producing a weekly panel show distributed to 400 radio stations, as well as its 

own weekly panel-discussion programs carried by I28 commercial television 

stations. 

Besides the U.S. Chamber, there are thousands of state and local chambers of 

commerce and trade associations also engaged in public relations and lobbying 

activities. The corporate and trade-association lobbying network community is "a 

network of well over I50,000 professionals," and its resources are related to 

corporate income, profits, and the protective value of public-relations and lobbying 

outlays. Corporate profits before taxes in I985 were $295.5 billion. When the 

corporate community gets agitated about the political environment, as it did in the 

I970s, it obviously has the wherewithal to meet the perceived threat. Corporate and 

trade-association image and issues advertising increased from $305 million in I975 

to $650 million in I980. So did direct-mail campaigns through dividend and other 

mail stuffers, the distribution of educational films, booklets and pamphlets, and 

outlays on initiatives and referendums, lobbying, and political and think-tank 

contributions. Aggregate corporate and trade-association political advertising and 

grass-roots outlays were estimated to have reached the billion-dollar-a-year level by 

I978, and to have grown to $I.6 billion by I984. 

To consolidate their preeminent position as sources, government and business-news 

promoters go to great pains to make things easy for news organizations. They 

provide the media organizations with facilities in which to gather; they give 

journalists advance copies of speeches and forthcoming reports; they schedule press 

conferences at hours well-geared to news deadlines; they write press releases in 

usable language; and they carefully organize their press conferences and "photo 

opportunity" sessions. It is the job of news officers "to meet the journalist's 

scheduled needs with material that their beat agency has generated at its own pace." 

In effect, the large bureaucracies of the powerful subsidize the mass media, and gain 

special access by their contribution to reducing the media's costs of acquiring the 

raw materials of, and producing, news. The large entities that provide this subsidy 

become "routine" news sources and have privileged access to the gates. Non-routine 

sources must struggle for access, and may be ignored by the arbitrary decision of the 

gatekeepers. It should also be noted that in the case of the largesse of the Pentagon 

and the State Department's Office of Public Diplomacy, the subsidy is at the 

taxpayers' expense, so that, in effect, the citizenry pays to be propagandized in the 

interest of powerful groups such as military contractors and other sponsors of state 

terrorism. 

Because of their services, continuous contact on the beat, and mutual dependency, 

the powerful can use personal relationships, threats, and rewards to further 

influence and coerce the media. The media may feel obligated to carry extremely 

dubious stories and mute criticism in order not to offend their sources and disturb a 

close relationship. It is very difficult to call authorities on whom one depends for 

daily news liars, even if they tell whoppers. Critical sources may be avoided not only 



because of their lesser availability and higher cost of establishing credibility, but also 

because the primary sources may be offended and may even threaten the media 

using them. 

Powerful sources may also use their prestige and importance to the media as a lever 

to deny critics access to the media: the Defense Department, for example, refused to 

participate in National Public Radio discussions of defense issues if experts from the 

Center for Defense Information were on the program; Elliott Abrams refused to 

appear on a program on human rights in Central America at the Kennedy School of 

Government, at Harvard University, unless the former ambassador, Robert White, 

was excluded as a participant; Claire Sterling refused to participate in television-

network shows on the Bulgarian Connection where her critics would appear. In the 

last two of these cases, the authorities and brand-name experts were successful in 

monopolizing access by coercive threats. 

Perhaps more important, powerful sources regularly take advantage of media 

routines and dependency to "manage" the media, to manipulate them into following 

a special agenda and framework (as we will show in detail in the chapters that 

follow). Part of this management process consists of inundating the media with 

stories, which serve sometimes to foist a particular line and frame on the media (e.g., 

Nicaragua as illicitly supplying arms to the Salvadoran rebels), and at other times to 

help chase unwanted stories off the front page or out of the media altogether (the 

alleged delivery of MIGs to Nicaragua during the week of the I984 Nicaraguan 

election). This strategy can be traced back at least as far as the Committee on Public 

Information, established to coordinate propaganda during World War I, which 

"discovered in I9I7-I8 that one of the best means of controlling news was flooding 

news channels with 'facts,' or what amounted to official information." 

The relation between power and sourcing extends beyond official and corporate 

provision of day-to-day news to shaping the supply of "experts." The dominance of 

official sources is weakened by the existence of highly respectable unofficial sources 

that give dissident views with great authority. This problem is alleviated by "co-

opting the experts"-i.e., putting them on the payroll as consultants, funding their 

research, and organizing think tanks that will hire them directly and help 

disseminate their messages. In this way bias may be structured, and the supply of 

experts may be skewed in the direction desired by the government and "the 

market." As Henry Kissinger has pointed out, in this "age of the expert," the 

"constituency" of the expert is "those who have a vested interest in commonly held 

opinions; elaborating and defining its consensus at a high level has, after all, made 

him an expert." It is therefore appropriate that this restructuring has taken place to 

allow the commonly held opinions (meaning those that are functional for elite 

interests) to continue to prevail. 

This process of creating the needed body of experts has been carried out on a 

deliberate basis and a massive scale. Back in I972, Judge Lewis Powell (later 

elevated to the Supreme Court) wrote a memo to the U.S. Chamber of Commerce 

urging business "to buy the top academic reputations in the country to add 

credibility to corporate studies and give business a stronger voice on the campuses." 

One buys them, and assures that-in the words of Dr. Edwin Feulner, of the Heritage 



Foundation-the public-policy area "is awash with in-depth academic studies" that 

have the proper conclusions. Using the analogy of Procter & Gamble selling 

toothpaste, Feulner explained that "They sell it and resell it every day by keeping 

the product fresh in the consumer's mind." By the sales effort, including the 

dissemination of the correct ideas to "thousands of newspapers," it is possible to 

keep debate "within its proper perspective.'' 

In accordance with this formula, during the I970s and early I980s a string of 

institutions was created and old ones were activated to the end of propagandizing 

the corporate viewpoint. Many hundreds of intellectuals were brought to these 

institutions, where their work was funded and their outputs were disseminated to 

the media by a sophisticated propaganda effort. The corporate funding and clear 

ideological purpose in the overall effort had no discernible effect on the credibility of 

the intellectuals so mobilized; on the contrary, the funding and pushing of their 

ideas catapulted them into the press. 

As an illustration of how the funded experts preempt space in the media, table I-4 

describes the "experts" on terrorism and defense issues who appeared on the 

"McNeil-Lehrer News Hour" in the course of a year in the mid-I980s. We can see 

that, excluding journalists, a majority of the participants (54 percent) were present 

or former government officials, and that the next highest category (I5.7 percent) was 

drawn from conservative think tanks. The largest number of appearances in the 

latter category was supplied by the Georgetown Center for Strategic and 

International Studies (CSIS), an organization funded by conservative foundations 

and corporations, and providing a revolving door between the State Department 

and CIA and a nominally private organization. On such issues as terrorism and the 

Bulgarian Connection, the CSIS has occupied space in the media that otherwise 

might have been filled by independent voices. 

The mass media themselves also provide "experts" who regularly echo the official 

view. John Barron and Claire Sterling are household names as authorities on the 

KGB and terrorism because the Reader's Digest has funded, published, and 

publicized their work; the Soviet defector Arkady Shevchenko became an expert on 

Soviet arms and intelligence because Time, ABC-TV, and the New York Times 

chose to feature him (despite his badly tarnished credentials). By giving these 

purveyors of the preferred view a great deal of exposure, the media confer status 

and make them the obvious candidates for opinion and analysis. 

Another class of experts whose prominence is largely a function of serviceability to 

power is former radicals who have come to "see the light." The motives that cause 

these individuals to switch gods, from Stalin (or Mao) to Reagan and free enterprise, 

is varied, but for the establishment media the reason for the change is simply that 

the ex-radicals have finally seen the error of their ways. In a country whose citizenry 

values acknowledgement of sin and repentance, the turncoats are an important class 

of repentant sinners. It is interesting to observe how the former sinners, whose 

previous work was of little interest or an object of ridicule to the mass media, are 

suddenly elevated to prominence and become authentic experts. We may recall how, 

during the McCarthy era, defectors and ex-Communists vied with one another in 

tales of the imminence of a Soviet invasion and other lurid stories. They found that 



news coverage was a function of their trimming their accounts to the prevailing 

demand. The steady flow of ex-radicals from marginality to media attention shows 

that we are witnessing a durable method of providing experts who will say what the 

establishment wants said. 

FLAK AND THE ENFORCERS: THE FOURTH FILTER 

"Flak" refers to negative responses to a media statement or program. It may take 

the form of letters, telegrams, phone calls, petitions, lawsuits, speeches and bills 

before Congress, and other modes of complaint, threat, and punitive action. It may 

be organized centrally or locally, or it may consist of the entirely independent 

actions of individuals. 

If flak is produced on a large scale, or by individuals or groups with substantial 

resources, it can be both uncomfortable and costly to the media. Positions have to be 

defended within the organization and without, sometimes before legislatures and 

possibly even in courts. Advertisers may withdraw patronage. Television advertising 

is mainly of consumer goods that are readily subject to organized boycott. During 

the McCarthy years, many advertisers and radio and television stations were 

effectively coerced into quiescence and blacklisting of employees by the threats of 

determined Red hunters to boycott products. Advertisers are still concerned to 

avoid offending constituencies that might produce flak, and their demand for 

suitable programming is a continuing feature of the media environment. If certain 

kinds of fact, position, or program are thought likely to elicit flak, this prospect can 

be a deterrent. 

The ability to produce flak, and especially flak that is costly and threatening, is 

related to power. Serious flak has increased in close parallel with business's growing 

resentment of media criticism and the corporate offensive of the I970s and I980s. 

Flak from the powerful can be either direct or indirect. The direct would include 

letters or phone calls from the White House to Dan Rather or William Paley, or 

from the FCC to the television networks asking for documents used in putting 

together a program, or from irate officials of ad agencies or corporate sponsors to 

media officials asking for reply time or threatening retaliation. The powerful can 

also work on the media indirectly by complaining to their own constituencies 

(stockholders, employees) about the media, by generating institutional advertising 

that does the same, and by funding right-wing monitoring or think-tank operations 

designed to attack the media. They may also fund political campaigns and help put 

into power conservative politicians who will more directly serve the interests of 

private power in curbing any deviationism in the media. 

Along with its other political investments of the I970s and I980s, the corporate 

community sponsored the growth of institutions such as the American Legal 

Foundation, the Capital Legal Foundation, the Media Institute, the Center for 

Media and Public Affairs, and Accuracy in Media (AIM). These may be regarded as 

institutions organized for the specific purpose of producing flak. Another and older 

flak-producing machine with a broader design is Freedom House. The American 

Legal Foundation, organized in I980, has specialized in Fairness Doctrine 

complaints and libel suits to aid "media victims." The Capital Legal Foundation, 



incorporated in I977, was the Scaife vehicle for Westmoreland's $I20-million libel 

suit against CBS. 

The Media Institute, organized in I972 and funded by corporate-wealthy patrons, 

sponsors monitoring projects, conferences, and studies of the media. It has focused 

less heavily on media failings in foreign policy, concentrating more on media 

portrayals of economic issues and the business community, but its range of interests 

is broad. The main theme of its sponsored studies and conferences has been the 

failure of the media to portray business accurately and to give adequate weight to 

the business point of view, but it underwrites works such as John Corry's expose of 

the alleged left-wing bias of the mass media. The chairman of the board of trustees 

of the institute in I985 was Steven V. Seekins, the top public-relations officer of the 

American Medical Association; chairman of the National Advisory Council was 

Herbert Schmertz, of the Mobil Oil Corporation. 

The Center for Media and Public Affairs, run by Linda and Robert Lichter, came 

into existence in the mid-I980s as a "non-profit, nonpartisan" research institute, 

with warm accolades from Patrick Buchanan, Faith Whittlesey, and Ronald Reagan 

himself, who recognized the need for an objective and fair press. Their Media 

Monitor and research studies continue their earlier efforts to demonstrate the liberal 

bias and anti-business propensities of the mass media. 

AIM was formed in I969, and it grew spectacularly in the I970s. Its annual income 

rose from $5,000 in I97I to $I.5 million in the early I980s, with funding mainly from 

large corporations and the wealthy heirs and foundations of the corporate system. 

At least eight separate oil companies were contributors to AIM in the early I980s, 

but the wide representation in sponsors from the corporate community is 

impressive. The function of AIM is to harass the media and put pressure on them to 

follow the corporate agenda and a hard-line, right-wing foreign policy. It presses the 

media to join more enthusiastically in Red-scare bandwagons, and attacks them for 

alleged deficiencies whenever they fail to toe the line on foreign policy. It conditions 

the media to expect trouble (and cost increases) for violating right-wing standards of 

bias.  

Freedom House, which dates back to the early I940s, has had interlocks with AIM, 

the World Anticommunist League, Resistance International, and U.S. government 

bodies such as Radio Free Europe and the CIA, and has long served as a virtual 

propaganda arm of the government and international right wing. It sent election 

monitors to the Rhodesian elections staged by Ian Smith in I979 and found them 

"fair," whereas the I980 elections won by Mugabe under British supervision it 

found dubious. Its election monitors also found the Salvadoran elections of I982 

admirable. It has expended substantial resources in criticizing the media for 

insufficient sympathy with U.S. foreign-policy ventures and excessively harsh 

criticism of U.S. client states. Its most notable publication of this genre was Peter 

Braestrup's Big Story, which contended that the media's negative portrayal of the 

Tet offensive helped lose the war. The work is a travesty of scholarship, but more 

interesting is its premise: that the mass media not only should support any national 

venture abroad, but should do so with enthusiasm, such enterprises being by 

definition noble. In I982, when the Reagan administration was having trouble 



containing media reporting of the systematic killing of civilians by the Salvadoran 

army, Freedom House came through with a denunciation of the "imbalance" in 

media reporting from El Salvador. 

Although the flak machines steadily attack the mass media, the media treat them 

well. They receive respectful attention, and their propagandistic role and links to a 

larger corporate program are rarely mentioned or analyzed. AIM head, Reed 

Irvine's diatribes are frequently published, and right-wing network flacks who 

regularly assail the "liberal media," such as Michael Ledeen, are given Op-Ed 

column space, sympathetic reviewers, and a regular place on talk shows as experts. 

This reflects the power of the sponsors, including the well-entrenched position of the 

right wing in the mass media themselves. 

The producers of flak add to one another's strength and reinforce the command of 

political authority in its news-management activities. The government is a major 

producer of flak, regularly assailing, threatening, and "correcting" the media, 

trying to contain any deviations from the established line. News management itself is 

designed to produce flak. In the Reagan years, Mr. Reagan was put on television to 

exude charm to millions, many of whom berated the media when they dared to 

criticize the "Great Communicator.'' 

ANTICOMMUNISM AS A CONTROL MECHANISM 

A final filter is the ideology of anticommunism. Communism as the ultimate evil has 

always been the specter haunting property owners, as it threatens the very root of 

their class position and superior status. The Soviet, Chinese, and Cuban revolutions 

were traumas to Western elites, and the ongoing conflicts and the well-publicized 

abuses of Communist states have contributed to elevating opposition to communism 

to a first principle of Western ideology and politics. This ideology helps mobilize the 

populace against an enemy, and because the concept is fuzzy it can be used against 

anybody advocating policies that threaten property interests or support 

accommodation with Communist states and radicalism. It therefore helps fragment 

the left and labor movements and serves as a political-control mechanism. If the 

triumph of communism is the worst imaginable result, the support of fascism 

abroad is justified as a lesser evil. Opposition to social democrats who are too soft on 

Communists and "play into their hands" is rationalized in similar terms. 

Liberals at home, often accused of being pro-Communist or insufficiently anti-

Communist, are kept continuously on the defensive in a cultural milieu in which 

anticommunism is the dominant religion. If they allow communism, or something 

that can be labeled communism, to triumph in the provinces while they are in office, 

the political costs are heavy. Most of them have fully internalized the religion 

anyway, but they are all under great pressure to demonstrate their anti-Communist 

credentials. This causes them to behave very much like reactionaries. Their 

occasional support of social democrats often breaks down where the latter are 

insufficiently harsh on their own indigenous radicals or on popular groups that are 

organizing among generally marginalized sectors. In his brief tenure in the 

Dominican Republic, Juan Bosch attacked corruption in the armed forces and 

government, began a land-reform program, undertook a major project for mass 

education of the populace, and maintained a remarkably open government and 



system of effective civil liberties. These policies threatened powerful internal vested 

interests, and the United States resented his independence and the extension of civil 

liberties to Communists and radicals. This was carrying democracy and pluralism 

too far. Kennedy was "extremely disappointed" in Bosch's rule, and the State 

Department "quickly soured on the first democratically elected Dominican 

President in over thirty years." Bosch's overthrow by the military after nine months 

in office had at least the tacit support of the United States. Two years later, by 

contrast, the Johnson administration invaded the Dominican Republic to make sure 

that Bosch did not resume power. The Kennedy liberals were enthusiastic about the 

military coup and displacement of a populist government in Brazil in I964. A major 

spurt in the growth of neo-Fascist national-security states took place under Kennedy 

and Johnson. In the cases of the U.S. subversion of Guatemala, I947-54, and the 

military attacks on Nicaragua, I98I-87, allegations of Communist links and a 

Communist threat caused many liberals to support counterrevolutionary 

intervention, while others lapsed into silence, paralyzed by the fear of being tarred 

with charges of infidelity to the national religion. 

It should be noted that when anti-Communist fervor is aroused, the demand for 

serious evidence in support of claims of "communist" abuses is suspended, and 

charlatans can thrive as evidential sources. Defectors, informers, and assorted other 

opportunists move to center stage as "experts," and they remain there even after 

exposure as highly unreliable, if not downright liars. Pascal Delwit and Jean-Michel 

Dewaele point out that in France, too, the ideologues of anticommunism "can do 

and say anything.'' Analyzing the new status of Annie Kriegel and Pierre Daix, two 

former passionate Stalinists now possessed of a large and uncritical audience in 

France, Delwit and Dewaele note: 

If we analyze their writings, we find all the classic reactions of people who have been 

disappointed in love. But no one dreams of criticizing them for their past, even 

though it has marked them forever. They may well have been converted, but they 

have not changed.... no one notices the constants, even though they are glaringly 

obvious. Their best sellers prove, thanks to the support of the most indulgent and 

slothful critics anyone could hope for, that the public can be fooled. No one 

denounces or even notices the arrogance of both yesterday's eulogies and today's 

diatribes; no one cares that there is never any proof and that invective is used in 

place of analysis. Their inverted hyper-Stalinism-which takes the usual form of total 

manicheanism-is whitewashed simply because it is directed against Communism. 

The hysteria has not changed, but it gets a better welcome in its present guise. 

The anti-Communist control mechanism reaches through the system to exercise a 

profound influence on the mass media. In normal times as well as in periods of Red 

scares, issues tend to be framed in terms of a dichotomized world of Communist and 

anti-Communist powers, with gains and losses allocated to contesting sides, and 

rooting for "our side" considered an entirely legitimate news practice. It is the mass 

media that identify, create, and push into the limelight a Joe McCarthy, Arkady 

Shevchenko, and Claire Sterling and Robert Leiken, or an Annie Kriegel and Pierre 

Daix. The ideology and religion of anticommunism is a potent filter. 

DICHOTOMIZATION AND PROPAGANDA CAMPAIGNS 



The five filters narrow the range of news that passes through the gates, and even 

more sharply limit what can become "big news," subject to sustained news 

campaigns. By definition, news from primary establishment sources meets one 

major filter requirement and is readily accommodated by the mass media. Messages 

from and about dissidents and weak, unorganized individuals and groups, domestic 

and foreign, are at an initial disadvantage in sourcing costs and credibility, and they 

often do not comport with the ideology or interests of the gatekeepers and other 

powerful parties that influence the filtering process. 

Thus, for example, the torture of political prisoners and the attack on trade unions 

in Turkey will be pressed on the media only by human rights activists and groups 

that have little political leverage. The U.S. government supported the Turkish 

martial-law government from its inception in I980, and the U.S. business community 

has been warm toward regimes that profess fervent anticommunism, encourage 

foreign investment, repress unions, and loyally support U.S. foreign policy (a set of 

virtues that are frequently closely linked). Media that chose to feature Turkish 

violence against their own citizenry would have had to go to extra expense to find 

and check out information sources; they would elicit flak from government, 

business, and organized right-wing flak machines, and they might be looked upon 

with disfavor by the corporate community (including advertisers) for indulging in 

such a quixotic interest and crusade. They would tend to stand alone in focusing on 

victims that from the standpoint of dominant American interests were unworthy.  

In marked contrast, protest over political prisoners and the violation of the rights of 

trade unions in Poland was seen by the Reagan administration and business elites in 

I98I as a noble cause, and, not coincidentally, as an opportunity to score political 

points. Many media leaders and syndicated columnists felt the same way. Thus 

information and strong opinions on human-rights violations in Poland could be 

obtained from official sources in Washington, and reliance on Polish dissidents 

would not elicit flak from the U.S. government or the flak machines. These victims 

would be generally acknowledged by the managers of the filters to be worthy. The 

mass media never explain why Andrei Sakharov is worthy and Jose Luis Massera, 

in Uruguay, is unworthy-the attention and general dichotomization occur 

"naturally" as a result of the working of the filters, but the result is the same as if a 

commissar had instructed the media: "Concentrate on the victims of enemy powers 

and forget about the victims of friends.'' 

Reports of the abuses of worthy victims not only pass through the filters; they may 

also become the basis of sustained propaganda campaigns. If the government or 

corporate community and the media feel that a story is useful as well as dramatic, 

they focus on it intensively and use it to enlighten the public. This was true, for 

example, of the shooting down by the Soviets of the Korean airliner KAL 007 in 

early September I983, which permitted an extended campaign of denigration of an 

official enemy and greatly advanced Reagan administration arms plans. As Bernard 

Gwertzman noted complacently in the New York Times of August 3I, I984, U.S. 

officials "assert that worldwide criticism of the Soviet handling of the crisis has 

strengthened the United States in its relations with Moscow." In sharp contrast, the 

shooting down by Israel of a Libyan civilian airliner in February I973 led to no 



outcry in the West, no denunciations for "cold-blooded murder,'' and no boycott. 

This difference in treatment was explained by the New York Times precisely on the 

grounds of utility: "No useful purpose is served by an acrimonious debate over the 

assignment of blame for the downing of a Libyan airliner in the Sinai peninsula last 

week.'' There was a very "useful purpose" served by focusing on the Soviet act, and 

a massive propaganda campaign ensued. 

Propaganda campaigns in general have been closely attuned to elite interests. The 

Red scare of I9I9-20 served well to abort the union organizing drive that followed 

World War I in the steel and other industries. The Truman-McCarthy Red scare 

helped inaugurate the Cold War and the permanent war economy, and it also 

served to weaken the progressive coalition of the New Deal years. The chronic focus 

on the plight of Soviet dissidents, on enemy killings in Cambodia, and on the 

Bulgarian Connection helped weaken the Vietnam syndrome, justify a huge arms 

buildup and a more aggressive foreign policy, and divert attention from the upward 

redistribution of income that was the heart of Reagan's domestic economic program. 

The recent propaganda-disinformation attacks on Nicaragua have been needed to 

avert eyes from the savagery of the war in E1 Salvador and to justify the escalating 

U.S. investment in counterrevolution in Central America. 

Conversely, propaganda campaigns will not be mobilized where victimization, even 

though massive, sustained, and dramatic, fails to meet the test of utility to elite 

interests. Thus, while the focus on Cambodia in the Pol Pot era (and thereafter) was 

exceedingly serviceable, as Cambodia had fallen to the Communists and useful 

lessons could be drawn by attention to their victims, the numerous victims of the 

U.S. bombing before the Communist takeover were scrupulously ignored by the U.S. 

elite press. After Pol Pot's ouster by the Vietnamese, the United States quietly 

shifted support to this "worse than Hitler" villain, with little notice in the press, 

which adjusted once again to the national political agenda. Attention to the 

Indonesian massacres of I965-66, or the victims of the Indonesian invasion of East 

Timor from I975 onward, would also be distinctly unhelpful as bases of media 

campaigns, because Indonesia is a U.S. ally and client that maintains an open door 

to Western investment, and because, in the case of East Timor, the United States 

bears major responsibility for the slaughter. The same is true of the victims of state 

terror in Chile and Guatemala, U.S. clients whose basic institutional structures, 

including the state terror system, were put in place and maintained by, or with 

crucial assistance from, U.S. power, and who remain U.S. client states. Propaganda 

campaigns on behalf of these victims would conflict with government-business-

military interests and, in our model, would not be able to pass through the filtering 

system. 

Propaganda campaigns may be instituted either by the government or by one or 

more of the top media firms. The campaigns to discredit the government of 

Nicaragua, to support the Salvadoran elections as an exercise in legitimizing 

democracy, and to use the Soviet shooting down of the Korean airliner KAL 007 as 

a means of mobilizing public support for the arms buildup, were instituted and 

propelled by the government. The campaigns to publicize the crimes of Pol Pot and 

the alleged KGB plot to assassinate the pope were initiated by the Reader's Digest, 



with strong follow-up support from NBC-TV, the New York Times, and other major 

media companies. Some propaganda campaigns are jointly initiated by government 

and media; all of them require the collaboration of the mass media. The secret of the 

unidirectionality of the politics of media propaganda campaigns is the multiple filter 

system discussed above: the mass media will allow any stories that are hurtful to 

large interests to peter out quickly, if they surface at all. 

For stories that are useful, the process will get under way with a series of 

government leaks, press conferences, white papers, etc., or with one or more of the 

mass media starting the ball rolling with such articles as Barron and Paul's 

"Murder of a Gentle Land" (Cambodia), or Claire Sterling's "The Plot to Kill the 

Pope," both in the Reader's Digest. If the other major media like the story, they will 

follow it up with their own versions, and the matter quickly becomes newsworthy by 

familiarity. If the articles are written in an assured and convincing style, are subject 

to no criticisms or alternative interpretations in the mass media, and command 

support by authority figures, the propaganda themes quickly become established as 

true even without real evidence. This tends to close out dissenting views even more 

comprehensively, as they would now conflict with an already established popular 

belief. This in turn opens up further opportunities for still more inflated claims, as 

these can be made without fear of serious repercussions. Similar wild assertions 

made in contradiction of official views would elicit powerful flak, so that such an 

inflation process would be controlled by the government and the market. No such 

protections exist with system-supportive claims; there, flak will tend to press the 

media to greater hysteria in the face of enemy evil. The media not only suspend 

critical judgment and investigative zeal, they compete to find ways of putting the 

newly established truth in a supportive light. Themes and facts-even careful and 

well-documented analyses-that are incompatible with the now institutionalized 

theme are suppressed or ignored. If the theme collapses of its own burden of 

fabrications, the mass media will quietly fold their tents and move on to another 

topic. 

Using a propaganda model, we would not only anticipate definitions of worth based 

on utility, and dichotomous attention based on the same criterion, we would also 

expect the news stories about worthy and unworthy victims (or enemy and friendly 

states) to differ in quality. That is, we would expect official sources of the United 

States and its client regimes to be used heavily-and uncritically-in connection with 

one's own abuses and those of friendly governments, while refugees and other 

dissident sources will be used in dealing with enemies. We would anticipate the 

uncritical acceptance of certain premises in dealing with self and friends-such as 

that one's own state and leaders seek peace and democracy, oppose terrorism, and 

tell the truth-premises which will not be applied in treating enemy states. We would 

expect different criteria of evaluation to be employed, so that what is villainy in 

enemy states will be presented as an incidental background fact in the case of oneself 

and friends. What is on the agenda in treating one case will be off the agenda in 

discussing the other. We would also expect great investigatory zeal in the search for 

enemy villainy and the responsibility of high officials for abuses in enemy states, but 



diminished enterprise in examining such matters in connection with one's own and 

friendly states. 

The quality of coverage should also be displayed more directly and crudely in 

placement, headlining, word usage, and other modes of mobilizing interest and 

outrage. In the opinion columns, we would anticipate sharp restraints on the range 

of opinion allowed expression. Our hypothesis is that worthy victims will be featured 

prominently and dramatically, that they will be humanized, and that their 

victimization will receive the detail and context in story construction that will 

generate reader interest and sympathetic emotion. In contrast, unworthy victims 

will merit only slight detail, minimal humanization, and little context that will excite 

and enrage. 

Meanwhile, because of the power of establishment sources, the flak machines, and 

anti-Communist ideology, we would anticipate outcries that the worthy victims are 

being sorely neglected, that the unworthy are treated with excessive and uncritical 

generosity, that the media's liberal, adversarial (if not subversive) hostility to 

government explains our difficulties in mustering support for the latest national 

venture in counterrevolutionary intervention. 

In sum, a propaganda approach to media coverage suggests a systematic and highly 

political dichotomization in news coverage based on serviceability to important 

domestic power interests. This should be observable in dichotomized choices of story 

and in the volume and quality of coverage... such dichotomization in the mass media 

is massive and systematic: not only are choices for publicity and suppression 

comprehensible in terms of system advantage, but the modes of handling favored 

and inconvenient materials (placement, tone, context, fullness of treatment) differ in 

ways that serve political ends. 
 


