
 

Manufacturing Consent 
A Propaganda Model 

excerpted from the book 

Manufacturing Consent 
by Edward S. Herman and Noam Chomsky 

Pantheon Books, 1988 

 

  

The mass media serve as a system for communicating messages and symbols to the general 
populace. It is their function to amuse, entertain, and inform, and to inculcate individuals with 
the values, beliefs, and codes of behavior that will integrate them into the institutional 
structures of the larger society. In a world of concentrated wealth and major conflicts of class 
interest, to fulfill this role requires systematic propaganda. 

In countries where the levers of power are in the hands of a state bureaucracy, the 
monopolistic control over the media, often supplemented by official censorship, makes it 
clear that the media serve the ends of a dominant elite. It is much more difficult to see a 
propaganda system at work where the media are private and formal censorship is absent. This 
is especially true where the media actively compete, periodically attack and expose corporate 
and governmental malfeasance, and aggressively portray themselves as spokesmen for free 
speech and the general community interest. What is not evident (and remains undiscussed in 
the media) is the limited nature of such critiques, as well as the huge inequality in command 
of resources, and its effect both on access to a private media system and on its behavior and 
performance. 

A propaganda model focuses on this inequality of wealth and power and its multilevel effects 
on mass-media interests and choices. It traces the routes by which money and power are able 
to filter out the news fit to print, marginalize dissent, and allow the government and dominant 
private interests to get their messages across to the public. The essential ingredients of our 
propaganda model, or set of news "filters," fall under the following headings: (I) the size, 
concentrated ownership, owner wealth, and profit orientation of the dominant mass-media 
firms; (~) advertising as the primary income source of the mass media; (3) the reliance of the 
media on information provided by government, business, and "experts" funded and approved 
by these primary sources and agents of power; (4) "flak" as a means of disciplining the media; 
and (5) "anticommunism" as a national religion and control mechanism. These elements 
interact with and reinforce one another. The raw material of news must pass through 
successive filters, leaving only the cleansed residue fit to print. They fix the premises of 



discourse and interpretation, and the definition of what is newsworthy in the first place, and 
they explain the basis and operations of what amount to propaganda campaigns. 

The elite domination of the media and marginalization of dissidents that results from the 
operation of these filters occurs so naturally that media news people, frequently operating 
with complete integrity and goodwill, are able to convince themselves that they choose and 
interpret the news "objectively" and on the basis of professional news values. Within the 
limits of the filter constraints they often are objective; the constraints are so powerful, and are 
built into the system in such a fundamental way, that alternative bases of news choices are 
hardly imaginable. In assessing the newsworthiness of the U.S. government's urgent claims of 
a shipment of MIGs to Nicaragua on November 5, I984, the media do not stop to ponder the 
bias that is inherent in the priority assigned to government-supplied raw material, or the 
possibility that the government might be manipulating the news, imposing its own agenda, 
and deliberately diverting attention from other material. It requires a macro, alongside a 
micro- (story-by-story), view of media operations, to see the pattern of manipulation and 
systematic bias. 

SIZE, OWNERSHIP, AND PROFIT ORIENTATION OF THE MASS MEDIA: THE FIRST 
FILTER 

In their analysis of the evolution of the media in Great Britain, James Curran and Jean Seaton 
describe how, in the first half of the nineteenth century, a radical press emerged that reached a 
national working-class audience. This alternative press was effective in reinforcing class 
consciousness: it unified the workers because it fostered an alternative value system and 
framework for looking at the world, and because it "promoted a greater collective confidence 
by repeatedly emphasizing the potential power of working people to effect social change 
through the force of 'combination' and organized action." This was deemed a major threat by 
the ruling elites. One MP asserted that the workingclass newspapers "inflame passions and 
awaken their selfishness, contrasting their current condition with what they contend to be their 
future condition-a condition incompatible with human nature, and those immutable laws 
which Providence has established for the regulation of civil society." The result was an 
attempt to squelch the working-class media by libel laws and prosecutions, by requiring an 
expensive security bond as a condition for publication, and by imposing various taxes 
designed to drive out radical media by raising their costs. These coercive efforts were not 
effective, and by mid-century they had been abandoned in favor of the liberal view that the 
market would enforce responsibility. 

Curran and Seaton show that the market did successfully accomplish what state intervention 
failed to do. Following the repeal of the punitive taxes on newspapers between I853 and I869, 
a new daily local press came into existence, but not one new local working-class daily was 
established through the rest of the nineteenth century. Curran and Seaton note that 

Indeed, the eclipse of the national radical press was so total that when the Labour Party 
developed out of the working-class movement in the first decade of the twentieth century, it 
did not obtain the exclusive backing of a single national daily or Sunday paper. 

One important reason for this was the rise in scale of newspaper enterprise and the associated 
increase in capital costs from the mid-nineteenth century onward, which was based on 
technological improvements along with the owners' increased stress on reaching large 
audiences. The expansion of the free market was accompanied by an "industrialization of the 



press." The total cost of establishing a national weekly on a profitable basis in I837 was under 
a thousand pounds, with a break-even circulation of 6,200 copies. By I867, the estimated 
start-up cost of a new London daily was 50,000 pounds. The Sunday Express, launched in 
I9I8, spent over two million pounds before it broke even with a circulation of over 200,000. 

Similar processes were at work in the United States, where the start-up cost of a new paper in 
New York City in I85I was $69,000; the public sale of the St. Louis Democrat in I872 yielded 
$456,000; and city newspapers were selling at from $6 to $I8 million in the I920s. The cost of 
machinery alone, of even very small newspapers, has for many decades run into the hundreds 
of thousands of dollars; in I945 it could be said that "Even small-newspaper publishing is big 
business . . . [and] is no longer a trade one takes up lightly even if he has substantial cash-or 
takes up at all if he doesn't." 

Thus the first filter-the limitation on ownership of media with any substantial outreach by the 
requisite large size of investment-was applicable a century or more ago, and it has become 
increasingly effective over time. In I986 there were some I,500 daily newspapers, 11,000 
magazines, 9,000 radio and I,500 TV stations, Z,400 book publishers, and seven movie 
studios in the United States-over 25,000 media entities in all. But a large proportion of those 
among this set who were news dispensers were very small and local, dependent on the large 
national companies and wire services for all but local news. Many more were subject to 
common ownership, sometimes extending through virtually the entire set of media variants. 

Ben Bagdikian stresses the fact that despite the large media numbers, the twenty-nine largest 
media systems account for over half of the output of newspapers, and most of the sales and 
audiences in magazines, broadcasting, books, and movies. He contends that these "constitute a 
new Private Ministry of Information and Culture" that can set the national agenda. 

Actually, while suggesting a media autonomy from corporate and government power that we 
believe to be incompatible with structural facts (as we describe below), Bagdikian also may 
be understating the degree of effective concentration in news manufacture. It has long been 
noted that the media are tiered, with the top tier-as measured by prestige, resources, and 
outreach-comprising somewhere between ten and twenty-four systems. It is this top tier, along 
with the government and wire services, that defines the news agenda and supplies much of 

the national and international news to the lower tiers of the media, and thus for the general 
public. Centralization within the top tier was substantially increased by the post-World War II 
rise of television and the national networking of this important medium. Pre-television news 
markets were local, even if heavily dependent on the higher tiers and a narrow set of sources 
for national and international news; the networks provide national and international news 
from three national sources, and television is now the principal source of news for the public. 
The maturing of cable, however, has resulted in a fragmentation of television audiences and a 
slow erosion of the market share and power of the networks. 

... the twenty-four media giants (or their controlling parent companies) that make up the top 
tier of media companies in the United States. This compilation includes: (I) the three 
television networks: ABC (through its parent, Capital Cities), CBS, and NBC (through its 
ultimate parent, General Electric [GE]); (2) the leading newspaper empires: New York Times, 
Washington Post, Los Angeles Times (Times-Mirror), Wall Street Journal (Dow Jones), 
Knight-Ridder, Gannett, Hearst, Scripps-Howard, Newhouse (Advance Publications), and the 
Tribune Company; (3) the major news and general-interest magazines: Time, Newsweek 



(subsumed under Washington Post), Reader's Digest, TV Guide (Triangle), and U.S. News ~ 
World Report; (4) a major book publisher (McGraw-Hill); and (5) other cable-TV systems of 
large and growing importance: those of Murdoch, Turner, Cox, General Corp., Taft, Storer, 
and Group W (Westinghouse). Many of these systems are prominent in more than one field 
and are only arbitrarily placed in a particular category (Time, Inc., is very important in cable 
as well as magazines; McGraw-Hill is a major publisher of magazines; the Tribune Company 
has become a large force in television as well as newspapers; Hearst is important in 
magazines as well as newspapers; and Murdoch has significant newspaper interests as well as 
television and movie holdings). 

These twenty-four companies are large, profit-seeking corporations, owned and controlled by 
quite wealthy people. It can be seen in table I-I that all but one of the top companies for whom 
data are available have assets in excess of $I billion, and the median size (middle item by size) 
is $z.6 billion. It can also be seen in the table that approximately three-quarters of these media 
giants had after-tax profits in excess of $100 million, with the median at $I83 million. 

Many of the large media companies are fully integrated into the market, and for the others, 
too, the pressures of stockholders, directors, and bankers to focus on the bottom line are 
powerful. These pressures have intensified in recent years as media stocks have become 
market favorites, and actual or prospective owners of newspapers and television properties 
have found it possible to capitalize increased audience size and advertising revenues into 
multiplied values of the media franchises-and great wealth. This has encouraged the entry of 
speculators and increased the pressure and temptation to focus more intensively on 
profitability. Family owners have been increasingly divided between those wanting to take 
advantage of the new opportunities and those desiring a continuation of family control, and 
their splits have often precipitated crises leading finally to the sale of the family interest. 

This trend toward greater integration of the media into the market system has been accelerated 
by the loosening of rules limiting media concentration, cross-ownership, and control by non-
media companies. There has also been an abandonment of restrictions-previously quite feeble 
anyway-on radio-TV commercials, entertainment mayhem programming, and "fairness 
doctrine" threats, opening the door to the unrestrained commercial use of the airwaves. 

The greater profitability of the media in a deregulated environment has also led to an increase 
in takeovers and takeover threats, with even giants like CBS and Time, Inc., directly attacked 
or threatened. This has forced the managements of the media giants to incur greater debt and 
to focus ever more aggressively and unequivocally on profitability, in order to placate owners 
and reduce the attractiveness of their properties to outsiders. They have lost some of their 
limited autonomy to bankers, institutional investors, and large individual investors whom they 
have had to solicit as potential "white knights." 

While the stock of the great majority of large media firms is traded on the securities markets, 
approximately two-thirds of these companies are either closely held or still controlled by 
members of the originating family who retain large blocks of stock. This situation is changing 
as family ownership becomes diffused among larger numbers of heirs and the market 
opportunities for selling media properties continue to improve, but the persistence of family 
control is evident in the data shown in table I-Z. Also evident in the table is the enormous 
wealth possessed by the controlling families of the top media firms. For seven of the twenty-
four, the market value of the media properties owned by the controlling families in the mid-
I980s exceeded a billion dollars, and the median value was close to half a billion dollars. 



These control groups obviously have a special stake in the status quo by virtue of their wealth 
and their strategic position in one of the great institutions of society. And they exercise the 
power of this strategic position, if only by establishing the general aims of the company and 
choosing its top management. 

The control groups of the media giants are also brought into close relationships with the 
mainstream of the corporate community through boards of directors and social links. In the 
cases of NBC and the Group W television and cable systems, their respective parents, GE and 
Westinghouse, are themselves mainstream corporate giants, with boards of directors that are 
dominated by corporate and banking executives. Many of the other large media firms have 
boards made up predominantly of insiders, a general characteristic of relatively small and 
owner-dominated companies. The larger the firm and the more widely distributed the stock, 
the larger the number and proportion of outside directors. The composition of the outside 
directors of the media giants is very similar to that of large non-media corporations. ... active 
corporate executives and bankers together account for a little over half the total of the outside 
directors of ten media giants; and the lawyers and corporate-banker retirees (who account for 
nine of the thirteen under "Retired") push the corporate total to about two-thirds of the 
outside-director aggregate. These 95 outside directors had directorships in an additional 36 
banks and 255 other companies (aside from the media company and their own firm of primary 
affiliation). 

In addition to these board linkages, the large media companies all do business with 
commercial and investment bankers, obtaining lines of credit and loans, and receiving advice 
and service in selling stock and bond issues and in dealing with acquisition opportunities and 
takeover threats. Banks and other institutional investors are also large owners of media stock. 
In the early I980s, such institutions held 44 percent of the stock of publicly owned 
newspapers and 35 percent of the stock of publicly owned broadcasting companies. These 
investors are also frequently among the largest stockholders of individual companies. For 
example, in I980-8I, the Capital Group, an investment company system, held 7.I percent of 
the stock of ABC, 6.6 percent of KnightRidder, 6 percent of Time, Inc., and z.8 percent of 
Westinghouse. These holdings, individually and collectively, do not convey control, but these 
large investors can make themselves heard, and their actions can affect the welfare of the 
companies and their managers. If the managers fail to pursue actions that favor shareholder 
returns, institutional investors will be inclined to sell the stock (depressing its price), or to 
listen sympathetically to outsiders contemplating takeovers. These investors are a force 
helping press media companies toward strictly market (profitability) objectives. 

So is the diversification and geographic spread of the great media companies. Many of them 
have diversified out of particular media fields into others that seemed like growth areas. Many 
older newspaper-based media companies, fearful of the power of television and its effects on 
advertising revenue, moved as rapidly as they could into broadcasting and cable TV. Time, 
Inc., also, made a major diversification move into cable TV, which now accounts for more 
than half its profits. Only a small minority of the twenty-four largest media giants remain in a 
single media sector. 

The large media companies have also diversified beyond the media field, and non-media 
companies have established a strong presence in the mass media. The most important cases of 
the latter are GE, owning RCA, which owns the NBC network, and Westinghouse, which 
owns major television-broadcasting stations, a cable network, and a radio station network. GE 
and Westinghouse are both huge, diversified multinational companies heavily involved in the 



controversial areas of weapons production and nuclear power. It may be recalled that from 
I965 to I967, an attempt by International Telephone and Telegraph (ITT) to acquire ABC was 
frustrated following a huge outcry that focused on the dangers of allowing a great 
multinational corporation with extensive foreign investments and business activities to control 
a major media outlet. The fear was that ITT control "could compromise the independence of 
ABC's news coverage of political events in countries where ITT has interests." The soundness 
of the decision disallowing the acquisition seemed to have been vindicated by the later 
revelations of ITT's political bribery and involvement in attempts to overthrow the 
government of Chile. RCA and Westinghouse, however, had been permitted to control media 
companies long before the ITT case, although some of the objections applicable to ITT would 
seem to apply to them as well. GE is a more powerful company than ITT, with an extensive 
international reach, deeply involved in the nuclear power business, and far more important 
than ITT in the arms industry. It is a highly centralized and quite secretive organization, but 
one with a vast stake in "political" decisions. GE has contributed to the funding of the 
American Enterprise Institute, a right-wing think tank that supports intellectuals who will get 
the business message across. With the acquisition of ABC, GE should be in a far better 
position to assure that sound views are given proper attention. The lack of outcry over its 
takeover of RCA and NBC resulted in part from the fact that RCA control over NBC had 
already breached the gate of separateness, but it also reflected the more pro-business and 
laissez-faire environment of the Reagan era. 

The non-media interests of most of the media giants are not large, and, excluding the GE and 
Westinghouse systems, they account for only a small fraction of their total revenue. Their 
multinational outreach, however, is more significant. The television networks, television 
syndicators, major news magazines, and motion-picture studios all do extensive business 
abroad, and they derive a substantial fraction of their revenues from foreign sales and the 
operation of foreign affiliates. Reader's Digest is printed in seventeen languages and is 
available in over I60 countries. The Murdoch empire was originally based in Australia, and 
the controlling parent company is still an Australian corporation; its expansion in the United 
States is funded by profits from Australian and British affiliates. 

Another structural relationship of importance is the media companies' dependence on and ties 
with government. The radio-TV companies and networks all require government licenses and 
franchises and are thus potentially subject to government control or harassment. This 
technical legal dependency has been used as a club to discipline the media, and media policies 
that stray too often from an establishment orientation could activate this threat. The media 
protect themselves from this contingency by lobbying and other political expenditures, the 
cultivation of political relationships, and care in policy. The political ties of the media have 
been impressive. ... fifteen of ninety-five outside directors of ten of the media giants are 
former government officials, and Peter Dreier gives a similar proportion in his study of large 
newspapers. In television, the revolving-door flow of personnel between regulators and the 
regulated firms was massive during the years when the oligopolistic structure of the media 
and networks was being established. 

The great media also depend on the government for more general policy support. All business 
firms are interested in business taxes, interest rates, labor policies, and enforcement and 
nonenforcement of the antitrust laws. GE and Westinghouse depend on the government to 
subsidize their nuclear power and military research and development, and to create a 
favorable climate for their overseas sales. The Reader's Digest, Time, Newsweek, and movie- 
and television-syndication sellers also depend on diplomatic support for their rights to 



penetrate foreign cultures with U.S. commercial and value messages and interpretations of 
current affairs. The media giants, advertising agencies, and great multinational corporations 
have a joint and close interest in a favorable climate of investment in the Third World, and 
their interconnections and relationships with the government in these policies are symbiotic. 
In sum, the dominant media firms are quite large businesses; they are controlled by very 
wealthy people or by managers who are subject to sharp constraints by owners and other 
market-profit-oriented forces; and they are closely interlocked, and have important common 
interests, with other major corporations, banks, and government. This is the first powerful 
filter that will affect news choices. 

THE ADVERTISING LICENSE TO DO BUSINESS: THE SECOND FILTER 

In arguing for the benefits of the free market as a means of controlling dissident opinion in the 
mid-nineteenth century, the Liberal chancellor of the British exchequer, Sir George Lewis, 
noted that the market would promote those papers "enjoying the preference of the advertising 
public.'' Advertising did, in fact, serve as a powerful mechanism weakening the working-class 
press. Curran and Seaton give the growth of advertising a status comparable with the increase 
in capital costs as a factor allowing the market to accomplish what state taxes and harassment 
failed to do, noting that these "advertisers thus acquired a de facto licensing authority since, 
without their support, newspapers ceased to be economically viable." 

Before advertising became prominent, the price of a newspaper had to cover the costs of 
doing business. With the growth of advertising, papers that attracted ads could afford a copy 
price well below production costs. This put papers lacking in advertising at a serious 
disadvantage: their prices would tend to be higher, curtailing sales, and they would have less 
surplus to invest in improving the salability of the paper (features, attractive format, 
promotion, etc.). For this reason, an advertising-based system will tend to drive out of 
existence or into marginality the media companies and types that depend on revenue from 
sales alone. With advertising, the free market does not yield a neutral system in which final 
buyer choice decides. The advertisers' choices influence media prosperity and survival The 
ad-based media receive an advertising subsidy that gives them a price-marketing-quality edge, 
which allows them to encroach on and further weaken their ad-free (or ad-disadvantaged) 
rivals. Even if ad-based media cater to an affluent ("upscale") audience, they easily pick up a 
large part of the "downscale" audience, and their rivals lose market share and are eventually 
driven out or marginalized. 

In fact, advertising has played a potent role in increasing concentration even among rivals that 
focus with equal energy on seeking advertising revenue. A market share and advertising edge 
on the part of one paper or television station will give it additional revenue to compete more 
effectively-promote more aggressively, buy more salable features and programs-and the 
disadvantaged rival must add expenses it cannot afford to try to stem the cumulative process 
of dwindling market (and revenue) share. The crunch is often fatal, and it helps explain the 
death of many large-circulation papers and magazines and the attrition in the number of 
newspapers. 

From the time of the introduction of press advertising, therefore, working-class and radical 
papers have been at a serious disadvantage. Their readers have tended to be of modest means, 
a factor that has always affected advertiser interest. One advertising executive stated in I856 
that some journals are poor vehicles because "their readers are not purchasers, and any money 
thrown upon them is so much thrown away." The same force took a heavy toll of the post-



World War II social-democratic press in Great Britain, with the Daily Herald, News 
Chronicle, and Sunday Citizen failing or absorbed into establishment systems between I960 
and I967, despite a collective average daily readership of 9.3 million. As James Curran points 
out, with 4.7 million readers in its last year, "the Daily Herald actually had almost double the 
readership of The Times, the Financial Times and the Guardian combined." What is more, 
surveys showed that its readers "thought more highly of their paper than the regular readers of 
any other popular newspaper," and "they also read more in their paper than the readers of 
other popular papers despite being overwhelmingly working class...." The death of the Herald, 
as well as of the News Chronicle and Sunday Citizen, was in large measure a result of 
progressive strangulation by lack of advertising support. The Herald, with 8.I percent of 
national daily circulation, got 3.5 percent of net advertising revenue; the Sunday Citizen got 
one-tenth of the net advertising revenue of the Sunday Times and one-seventh that of the 
Observer (on a per-thousand-copies basis). Curran argues persuasively that the loss of these 
three papers was an important contribution to the declining fortunes of the Labor party, in the 
case of the Herald specifically removing a mass-circulation institution that provided "an 
alternative framework of analysis and understanding that contested the dominant systems of 
representation in both broadcasting and the mainstream press." A mass movement without 
any major media support, and subject to a great deal of active press hostility, suffers a serious 
disability, and struggles against grave odds. 

The successful media today are fully attuned to the crucial importance of audience "quality": 
CBS proudly tells its shareholders that while it "continuously seeks to maximize audience 
delivery," it has developed a new "sales tool" with which it approaches advertisers: "Client 
Audience Profile, or CAP, will help advertisers optimize the effectiveness of their network 
television schedules by evaluating audience segments in proportion to usage levels of 
advertisers' products and services." In short, the mass media are interested in attracting 
audiences with buying power, not audiences per se; it is affluent audiences that spark 
advertiser interest today, as in the nineteenth century. The idea that the drive for large 
audiences makes the mass media "democratic" thus suffers from the initial weakness that its 
political analogue is a voting system weighted by income! 

The power of advertisers over television programming stems from the simple fact that they 
buy and pay for the programs-they are the "patrons" who provide the media subsidy. As such, 
the media compete for their patronage, developing specialized staff to solicit advertisers and 
necessarily having to explain how their programs serve advertisers' needs. The choices of 
these patrons greatly affect the welfare of the media, and the patrons become what William 
Evan calls "normative reference organizations," whose requirements and demands the media 
must accommodate if they are to succeed. 

For a television network, an audience gain or loss of one percentage point in the Nielsen 
ratings translates into a change in advertising revenue of from $80 to $100 million a year, 
with some variation depending on measures of audience "quality." The stakes in audience size 
and affluence are thus extremely large, and in a market system there is a strong tendency for 
such considerations to affect policy profoundly. This is partly a matter of institutional 
pressures to focus on the bottom line, partly a matter of the continuous interaction of the 
media organization with patrons who supply the revenue dollars. As Grant Tinker, then head 
of NBC-TV, observed, television "is an advertising supported medium, and to the extent that 
support falls out, programming will change." 



Working-class and radical media also suffer from the political discrimination of advertisers. 
Political discrimination is structured into advertising allocations by the stress on people with 
money to buy. But many firms will always refuse to patronize ideological enemies and those 
whom they perceive as damaging their interests, and cases of overt discrimination add to the 
force of the voting system weighted by income. Public-television station WNET lost its 
corporate funding from Gulf + Western in I985 after the station showed the documentary 
"Hungry for Profit," which contains material critical of multinational corporate activities in 
the Third World. Even before the program was shown, in anticipation of negative corporate 
reaction, station officials "did all we could to get the program sanitized" (according to one 
station source). The chief executive of Gulf + Western complained to the station that the 
program was "virulently anti-business if not anti-American," and that the station's carrying the 
program was not the behavior "of a friend" of the corporation. The London Economist says 
that "Most people believe that WNET would not make the same mistake again." 

In addition to discrimination against unfriendly media institutions, advertisers also choose 
selectively among programs on the basis of their own principles. With rare exceptions these 
are culturally and politically conservative. Large corporate advertisers on television will 
rarely sponsor programs that engage in serious criticisms of corporate activities, such as the 
problem of environmental degradation, the workings of the military-industrial complex, or 
corporate support of and benefits from Third World tyrannies. Erik Barnouw recounts the 
history of a proposed documentary series on environmental problems by NBC at a time of 
great interest in these issues. Barnouw notes that although at that time a great many large 
companies were spending money on commercials and other publicity regarding 
environmental problems, the documentary series failed for want of sponsors. The problem 
was one of excessive objectivity in the series, which included suggestions of corporate or 
systemic failure, whereas the corporate message "was one of reassurance." 

Television networks learn over time that such programs will not sell and would have to be 
carried at a financial sacrifice, and that, in addition, they may offend powerful advertisers.' 
With the rise in the price of advertising spots, the forgone revenue increases; and with 
increasing market pressure for financial performance and the diminishing constraints from 
regulation, an advertising-based media system will gradually increase advertising time and 
marginalize or eliminate altogether programming that has significant public-affairs content. 

Advertisers will want, more generally, to avoid programs with serious complexities and 
disturbing controversies that interfere with the "buying mood." They seek programs that will 
lightly entertain and thus fit in with the spirit of the primary purpose of program purchases-
the dissemination of a selling message. Thus over time, instead of programs like "The Selling 
of the Pentagon," it is a natural evolution of a market seeking sponsor dollars to offer 
programs such as "A Bird's-Eye View of Scotland," "Barry Goldwater's Arizona," "An Essay 
on Hotels," and "Mr. Rooney Goes to Dinner"-a CBS program on "how Americans eat when 
they dine out, where they go and why." There are exceptional cases of companies willing to 
sponsor serious programs, sometimes a result of recent embarrassments that call for a public-
relations offset. But even in these cases the companies will usually not want to sponsor close 
examination of sensitive and divisive issues-they prefer programs on Greek antiquities, the 
ballet, and items of cultural and national history and nostalgia. Barnouw points out an 
interesting contrast: commercial-television drama "deals almost wholly with the here and now, 
as processed via advertising budgets," but on public television, culture "has come to mean 
'other cultures.' . . . American civilization, here and now, is excluded from consideration.'' 



Television stations and networks are also concerned to maintain audience "flow" levels, i.e., 
to keep people watching from program to program, in order to sustain advertising ratings and 
revenue. Airing program interludes of documentary-cultural matter that cause station 
switching is costly, and over time a "free" (i.e., ad-based) commercial system will tend to 
excise it. Such documentary-cultural-critical materials will be driven out of secondary media 
vehicles as well, as these companies strive to qualify for advertiser interest, although there 
will always be some cultural-political programming trying to come into being or surviving on 
the periphery of the mainstream media. 

SOURCING MASS-MEDIA NEWS: THE THIRD FILTER 

The mass media are drawn into a symbiotic relationship with powerful sources of information 
by economic necessity and reciprocity of interest. The media need a steady, reliable flow of 
the raw material of news. They have daily news demands and imperative news schedules that 
they must meet. They cannot afford to have reporters and cameras at all places where 
important stories may break. Economics dictates that they concentrate their resources where 
significant news often occurs, where important rumors and leaks abound, and where regular 
press conferences are held. The White House, the Pentagon, and the State Department, in 
Washington, D.C., are central nodes of such news activity. On a local basis, city hall and the 
police department are the subject of regular news "beats" for reporters. Business corporations 
and trade groups are also regular and credible purveyors of stories deemed newsworthy. 
These bureaucracies turn out a large volume of material that meets the demands of news 
organizations for reliable, scheduled flows. Mark Fishman calls this "the principle of 
bureaucratic affinity: only other bureaucracies can satisfy the input needs of a news 
bureaucracy." 

Government and corporate sources also have the great merit of being recognizable and 
credible by their status and prestige. This is important to the mass media. As Fishman notes, 

Newsworkers are predisposed to treat bureaucratic accounts as factual because news 
personnel participate in upholding a normative order of authorized knowers in the society. 
Reporters operate with the attitude that officials ought to know what it is their job to know.... 
In particular, a newsworker will recognize an official's claim to knowledge not merely as a 
claim, but as a credible, competent piece of knowledge. This amounts to a moral division of 
labor: officials have and give the facts; reporters merely get them. 

Another reason for the heavy weight given to official sources is that the mass media claim to 
be "objective" dispensers of the news. Partly to maintain the image of objectivity, but also to 
protect themselves from criticisms of bias and the threat of libel suits, they need material that 
can be portrayed as presumptively accurate. This is also partly a matter of cost: taking 
information from sources that may be presumed credible reduces investigative expense, 
whereas material from sources that are not prima facie credible, or that will elicit criticism 
and threats, requires careful checking and costly research. 

The magnitude of the public-information operations of large government and corporate 
bureaucracies that constitute the primary news sources is vast and ensures special access to 
the media. The Pentagon, for example, has a public-information service that involves many 
thousands of employees, spending hundreds of millions of dollars every year and dwarfing 
not only the public-information resources of any dissenting individual or group but the 
aggregate of such groups. In I979 and 1980, during a brief interlude of relative openness 



(since closed down), the U.S. Air Force revealed that its public-information outreach included 
the following: 

I40 newspapers, 690,000 copies per week Airman magazine, monthly circulation I25,000 34 
radio and I7 TV stations, primarily overseas 45,000 headquarters and unit news releases 
6I5,000 hometown news releases 6,600 interviews with news media 3,200 news conferences 
500 news media orientation flights 50 meetings with editorial boards 11,000 speeches 

This excludes vast areas of the air force's public-information effort. Writing back in I970, 
Senator J. W. Fulbright had found that the air force public-relations effort in I968 involved 
I,305 full-time employees, exclusive of additional thousands that "have public functions 
collateral to other duties." The air force at that time offered a weekly film-clip service for TV 
and a taped features program for use three times a week, sent to I,I39 radio stations; it also 
produced I48 motion pictures, of which 24 were released for public consumption. There is no 
reason to believe that the air force public-relations effort has diminished since the I960s. 

Note that this is just the air force. There are three other branches with massive programs, and 
there is a separate, overall public-information program under an assistant secretary of defense 
for public affairs in the Pentagon. In I97I, an Armed Forces Journal survey revealed that the 
Pentagon was publishing a total of 37I magazines at an annual cost of some $57 million, an 
operation sixteen times larger than the nation's biggest publisher. In an update in I982, the Air 
Force Journal International indicated that the Pentagon was publishing I,203 periodicals. To 
put this into perspective, we may note the scope of public-information operations of the 
American Friends Service Committee (AFSC) and the National Council of the Churches of 
Christ (NCC), two of the largest of the nonprofit organizations that offer a consistently 
challenging voice to the views of the Pentagon. The AFSC's main office information-services 
budget in I984-85 was under $500,000, with eleven staff people. Its institution-wide press 
releases run at about two hundred per year, its press conferences thirty a year, and it produces 
about one film and two or three slide shows a year. It does not offer film clips, photos, or 
taped radio programs to the media. The NCC Office of Information has an annual budget of 
some $350,000, issues about a hundred news releases per year, and holds four press 
conferences annually. The ratio of air force news releases and press conferences to those of 
the AFSC and NCC taken together are I50 to I (or 2,200 to 1, if we count hometown news 
releases of the air force), and 94 to I respectively. Aggregating the other services would 
increase the differential by a large factor. 

Only the corporate sector has the resources to produce public information and propaganda on 
the scale of the Pentagon and other government bodies. The AFSC and NCC cannot duplicate 
the Mobil Oil company's multimillion-dollar purchase of newspaper space and other corporate 
investments to get its viewpoint across. The number of individual corporations with budgets 
for public information and lobbying in excess of those of the AFSC and NCC runs into the 
hundreds, perhaps even the thousands. A corporate collective like the U.S. Chamber of 
Commerce had a I983 budget for research, communications, and political activities of $65 
million. By I980, the chamber was publishing a business magazine (Nation's Business) with a 
circulation of I.3 million and a weekly newspaper with 740,000 subscribers, and it was 
producing a weekly panel show distributed to 400 radio stations, as well as its own weekly 
panel-discussion programs carried by I28 commercial television stations. 

Besides the U.S. Chamber, there are thousands of state and local chambers of commerce and 
trade associations also engaged in public relations and lobbying activities. The corporate and 



trade-association lobbying network community is "a network of well over I50,000 
professionals," and its resources are related to corporate income, profits, and the protective 
value of public-relations and lobbying outlays. Corporate profits before taxes in I985 were 
$295.5 billion. When the corporate community gets agitated about the political environment, 
as it did in the I970s, it obviously has the wherewithal to meet the perceived threat. Corporate 
and trade-association image and issues advertising increased from $305 million in I975 to 
$650 million in I980. So did direct-mail campaigns through dividend and other mail stuffers, 
the distribution of educational films, booklets and pamphlets, and outlays on initiatives and 
referendums, lobbying, and political and think-tank contributions. Aggregate corporate and 
trade-association political advertising and grass-roots outlays were estimated to have reached 
the billion-dollar-a-year level by I978, and to have grown to $I.6 billion by I984. 

To consolidate their preeminent position as sources, government and business-news 
promoters go to great pains to make things easy for news organizations. They provide the 
media organizations with facilities in which to gather; they give journalists advance copies of 
speeches and forthcoming reports; they schedule press conferences at hours well-geared to 
news deadlines; they write press releases in usable language; and they carefully organize their 
press conferences and "photo opportunity" sessions. It is the job of news officers "to meet the 
journalist's scheduled needs with material that their beat agency has generated at its own 
pace." 

In effect, the large bureaucracies of the powerful subsidize the mass media, and gain special 
access by their contribution to reducing the media's costs of acquiring the raw materials of, 
and producing, news. The large entities that provide this subsidy become "routine" news 
sources and have privileged access to the gates. Non-routine sources must struggle for access, 
and may be ignored by the arbitrary decision of the gatekeepers. It should also be noted that in 
the case of the largesse of the Pentagon and the State Department's Office of Public 
Diplomacy, the subsidy is at the taxpayers' expense, so that, in effect, the citizenry pays to be 
propagandized in the interest of powerful groups such as military contractors and other 
sponsors of state terrorism. 

Because of their services, continuous contact on the beat, and mutual dependency, the 
powerful can use personal relationships, threats, and rewards to further influence and coerce 
the media. The media may feel obligated to carry extremely dubious stories and mute 
criticism in order not to offend their sources and disturb a close relationship. It is very 
difficult to call authorities on whom one depends for daily news liars, even if they tell 
whoppers. Critical sources may be avoided not only because of their lesser availability and 
higher cost of establishing credibility, but also because the primary sources may be offended 
and may even threaten the media using them. 

Powerful sources may also use their prestige and importance to the media as a lever to deny 
critics access to the media: the Defense Department, for example, refused to participate in 
National Public Radio discussions of defense issues if experts from the Center for Defense 
Information were on the program; Elliott Abrams refused to appear on a program on human 
rights in Central America at the Kennedy School of Government, at Harvard University, 
unless the former ambassador, Robert White, was excluded as a participant; Claire Sterling 
refused to participate in television-network shows on the Bulgarian Connection where her 
critics would appear. In the last two of these cases, the authorities and brand-name experts 
were successful in monopolizing access by coercive threats. 



Perhaps more important, powerful sources regularly take advantage of media routines and 
dependency to "manage" the media, to manipulate them into following a special agenda and 
framework (as we will show in detail in the chapters that follow). Part of this management 
process consists of inundating the media with stories, which serve sometimes to foist a 
particular line and frame on the media (e.g., Nicaragua as illicitly supplying arms to the 
Salvadoran rebels), and at other times to help chase unwanted stories off the front page or out 
of the media altogether (the alleged delivery of MIGs to Nicaragua during the week of the 
I984 Nicaraguan election). This strategy can be traced back at least as far as the Committee on 
Public Information, established to coordinate propaganda during World War I, which 
"discovered in I9I7-I8 that one of the best means of controlling news was flooding news 
channels with 'facts,' or what amounted to official information." 

The relation between power and sourcing extends beyond official and corporate provision of 
day-to-day news to shaping the supply of "experts." The dominance of official sources is 
weakened by the existence of highly respectable unofficial sources that give dissident views 
with great authority. This problem is alleviated by "co-opting the experts"-i.e., putting them 
on the payroll as consultants, funding their research, and organizing think tanks that will hire 
them directly and help disseminate their messages. In this way bias may be structured, and the 
supply of experts may be skewed in the direction desired by the government and "the market." 
As Henry Kissinger has pointed out, in this "age of the expert," the "constituency" of the 
expert is "those who have a vested interest in commonly held opinions; elaborating and 
defining its consensus at a high level has, after all, made him an expert." It is therefore 
appropriate that this restructuring has taken place to allow the commonly held opinions 
(meaning those that are functional for elite interests) to continue to prevail. 

This process of creating the needed body of experts has been carried out on a deliberate basis 
and a massive scale. Back in I972, Judge Lewis Powell (later elevated to the Supreme Court) 
wrote a memo to the U.S. Chamber of Commerce urging business "to buy the top academic 
reputations in the country to add credibility to corporate studies and give business a stronger 
voice on the campuses." One buys them, and assures that-in the words of Dr. Edwin Feulner, 
of the Heritage Foundation-the public-policy area "is awash with in-depth academic studies" 
that have the proper conclusions. Using the analogy of Procter & Gamble selling toothpaste, 
Feulner explained that "They sell it and resell it every day by keeping the product fresh in the 
consumer's mind." By the sales effort, including the dissemination of the correct ideas to 
"thousands of newspapers," it is possible to keep debate "within its proper perspective.'' 

In accordance with this formula, during the I970s and early I980s a string of institutions was 
created and old ones were activated to the end of propagandizing the corporate viewpoint. 
Many hundreds of intellectuals were brought to these institutions, where their work was 
funded and their outputs were disseminated to the media by a sophisticated propaganda effort. 
The corporate funding and clear ideological purpose in the overall effort had no discernible 
effect on the credibility of the intellectuals so mobilized; on the contrary, the funding and 
pushing of their ideas catapulted them into the press. 

As an illustration of how the funded experts preempt space in the media, table I-4 describes 
the "experts" on terrorism and defense issues who appeared on the "McNeil-Lehrer News 
Hour" in the course of a year in the mid-I980s. We can see that, excluding journalists, a 
majority of the participants (54 percent) were present or former government officials, and that 
the next highest category (I5.7 percent) was drawn from conservative think tanks. The largest 
number of appearances in the latter category was supplied by the Georgetown Center for 



Strategic and International Studies (CSIS), an organization funded by conservative 
foundations and corporations, and providing a revolving door between the State Department 
and CIA and a nominally private organization. On such issues as terrorism and the Bulgarian 
Connection, the CSIS has occupied space in the media that otherwise might have been filled 
by independent voices. 

The mass media themselves also provide "experts" who regularly echo the official view. John 
Barron and Claire Sterling are household names as authorities on the KGB and terrorism 
because the Reader's Digest has funded, published, and publicized their work; the Soviet 
defector Arkady Shevchenko became an expert on Soviet arms and intelligence because Time, 
ABC-TV, and the New York Times chose to feature him (despite his badly tarnished 
credentials). By giving these purveyors of the preferred view a great deal of exposure, the 
media confer status and make them the obvious candidates for opinion and analysis. 

Another class of experts whose prominence is largely a function of serviceability to power is 
former radicals who have come to "see the light." The motives that cause these individuals to 
switch gods, from Stalin (or Mao) to Reagan and free enterprise, is varied, but for the 
establishment media the reason for the change is simply that the ex-radicals have finally seen 
the error of their ways. In a country whose citizenry values acknowledgement of sin and 
repentance, the turncoats are an important class of repentant sinners. It is interesting to 
observe how the former sinners, whose previous work was of little interest or an object of 
ridicule to the mass media, are suddenly elevated to prominence and become authentic experts. 
We may recall how, during the McCarthy era, defectors and ex-Communists vied with one 
another in tales of the imminence of a Soviet invasion and other lurid stories. They found that 
news coverage was a function of their trimming their accounts to the prevailing demand. The 
steady flow of ex-radicals from marginality to media attention shows that we are witnessing a 
durable method of providing experts who will say what the establishment wants said. 

FLAK AND THE ENFORCERS: THE FOURTH FILTER 

"Flak" refers to negative responses to a media statement or program. It may take the form of 
letters, telegrams, phone calls, petitions, lawsuits, speeches and bills before Congress, and 
other modes of complaint, threat, and punitive action. It may be organized centrally or locally, 
or it may consist of the entirely independent actions of individuals. 

If flak is produced on a large scale, or by individuals or groups with substantial resources, it 
can be both uncomfortable and costly to the media. Positions have to be defended within the 
organization and without, sometimes before legislatures and possibly even in courts. 
Advertisers may withdraw patronage. Television advertising is mainly of consumer goods that 
are readily subject to organized boycott. During the McCarthy years, many advertisers and 
radio and television stations were effectively coerced into quiescence and blacklisting of 
employees by the threats of determined Red hunters to boycott products. Advertisers are still 
concerned to avoid offending constituencies that might produce flak, and their demand for 
suitable programming is a continuing feature of the media environment. If certain kinds of 
fact, position, or program are thought likely to elicit flak, this prospect can be a deterrent. 

The ability to produce flak, and especially flak that is costly and threatening, is related to 
power. Serious flak has increased in close parallel with business's growing resentment of 
media criticism and the corporate offensive of the I970s and I980s. Flak from the powerful 
can be either direct or indirect. The direct would include letters or phone calls from the White 



House to Dan Rather or William Paley, or from the FCC to the television networks asking for 
documents used in putting together a program, or from irate officials of ad agencies or 
corporate sponsors to media officials asking for reply time or threatening retaliation. The 
powerful can also work on the media indirectly by complaining to their own constituencies 
(stockholders, employees) about the media, by generating institutional advertising that does 
the same, and by funding right-wing monitoring or think-tank operations designed to attack 
the media. They may also fund political campaigns and help put into power conservative 
politicians who will more directly serve the interests of private power in curbing any 
deviationism in the media. 

Along with its other political investments of the I970s and I980s, the corporate community 
sponsored the growth of institutions such as the American Legal Foundation, the Capital 
Legal Foundation, the Media Institute, the Center for Media and Public Affairs, and Accuracy 
in Media (AIM). These may be regarded as institutions organized for the specific purpose of 
producing flak. Another and older flak-producing machine with a broader design is Freedom 
House. The American Legal Foundation, organized in I980, has specialized in Fairness 
Doctrine complaints and libel suits to aid "media victims." The Capital Legal Foundation, 
incorporated in I977, was the Scaife vehicle for Westmoreland's $I20-million libel suit against 
CBS. 

The Media Institute, organized in I972 and funded by corporate-wealthy patrons, sponsors 
monitoring projects, conferences, and studies of the media. It has focused less heavily on 
media failings in foreign policy, concentrating more on media portrayals of economic issues 
and the business community, but its range of interests is broad. The main theme of its 
sponsored studies and conferences has been the failure of the media to portray business 
accurately and to give adequate weight to the business point of view, but it underwrites works 
such as John Corry's expose of the alleged left-wing bias of the mass media. The chairman of 
the board of trustees of the institute in I985 was Steven V. Seekins, the top public-relations 
officer of the American Medical Association; chairman of the National Advisory Council was 
Herbert Schmertz, of the Mobil Oil Corporation. 

The Center for Media and Public Affairs, run by Linda and Robert Lichter, came into 
existence in the mid-I980s as a "non-profit, nonpartisan" research institute, with warm 
accolades from Patrick Buchanan, Faith Whittlesey, and Ronald Reagan himself, who 
recognized the need for an objective and fair press. Their Media Monitor and research studies 
continue their earlier efforts to demonstrate the liberal bias and anti-business propensities of 
the mass media. 

AIM was formed in I969, and it grew spectacularly in the I970s. Its annual income rose from 
$5,000 in I97I to $I.5 million in the early I980s, with funding mainly from large corporations 
and the wealthy heirs and foundations of the corporate system. At least eight separate oil 
companies were contributors to AIM in the early I980s, but the wide representation in 
sponsors from the corporate community is impressive. The function of AIM is to harass the 
media and put pressure on them to follow the corporate agenda and a hard-line, right-wing 
foreign policy. It presses the media to join more enthusiastically in Red-scare bandwagons, 
and attacks them for alleged deficiencies whenever they fail to toe the line on foreign policy. 
It conditions the media to expect trouble (and cost increases) for violating right-wing 
standards of bias.  



Freedom House, which dates back to the early I940s, has had interlocks with AIM, the World 
Anticommunist League, Resistance International, and U.S. government bodies such as Radio 
Free Europe and the CIA, and has long served as a virtual propaganda arm of the government 
and international right wing. It sent election monitors to the Rhodesian elections staged by Ian 
Smith in I979 and found them "fair," whereas the I980 elections won by Mugabe under 
British supervision it found dubious. Its election monitors also found the Salvadoran elections 
of I982 admirable. It has expended substantial resources in criticizing the media for 
insufficient sympathy with U.S. foreign-policy ventures and excessively harsh criticism of 
U.S. client states. Its most notable publication of this genre was Peter Braestrup's Big Story, 
which contended that the media's negative portrayal of the Tet offensive helped lose the war. 
The work is a travesty of scholarship, but more interesting is its premise: that the mass media 
not only should support any national venture abroad, but should do so with enthusiasm, such 
enterprises being by definition noble. In I982, when the Reagan administration was having 
trouble containing media reporting of the systematic killing of civilians by the Salvadoran 
army, Freedom House came through with a denunciation of the "imbalance" in media 
reporting from El Salvador. 

Although the flak machines steadily attack the mass media, the media treat them well. They 
receive respectful attention, and their propagandistic role and links to a larger corporate 
program are rarely mentioned or analyzed. AIM head, Reed Irvine's diatribes are frequently 
published, and right-wing network flacks who regularly assail the "liberal media," such as 
Michael Ledeen, are given Op-Ed column space, sympathetic reviewers, and a regular place 
on talk shows as experts. This reflects the power of the sponsors, including the well-
entrenched position of the right wing in the mass media themselves. 

The producers of flak add to one another's strength and reinforce the command of political 
authority in its news-management activities. The government is a major producer of flak, 
regularly assailing, threatening, and "correcting" the media, trying to contain any deviations 
from the established line. News management itself is designed to produce flak. In the Reagan 
years, Mr. Reagan was put on television to exude charm to millions, many of whom berated 
the media when they dared to criticize the "Great Communicator.'' 

ANTICOMMUNISM AS A CONTROL MECHANISM 

A final filter is the ideology of anticommunism. Communism as the ultimate evil has always 
been the specter haunting property owners, as it threatens the very root of their class position 
and superior status. The Soviet, Chinese, and Cuban revolutions were traumas to Western 
elites, and the ongoing conflicts and the well-publicized abuses of Communist states have 
contributed to elevating opposition to communism to a first principle of Western ideology and 
politics. This ideology helps mobilize the populace against an enemy, and because the 
concept is fuzzy it can be used against anybody advocating policies that threaten property 
interests or support accommodation with Communist states and radicalism. It therefore helps 
fragment the left and labor movements and serves as a political-control mechanism. If the 
triumph of communism is the worst imaginable result, the support of fascism abroad is 
justified as a lesser evil. Opposition to social democrats who are too soft on Communists and 
"play into their hands" is rationalized in similar terms. 

Liberals at home, often accused of being pro-Communist or insufficiently anti-Communist, 
are kept continuously on the defensive in a cultural milieu in which anticommunism is the 
dominant religion. If they allow communism, or something that can be labeled communism, 



to triumph in the provinces while they are in office, the political costs are heavy. Most of 
them have fully internalized the religion anyway, but they are all under great pressure to 
demonstrate their anti-Communist credentials. This causes them to behave very much like 
reactionaries. Their occasional support of social democrats often breaks down where the latter 
are insufficiently harsh on their own indigenous radicals or on popular groups that are 
organizing among generally marginalized sectors. In his brief tenure in the Dominican 
Republic, Juan Bosch attacked corruption in the armed forces and government, began a land-
reform program, undertook a major project for mass education of the populace, and 
maintained a remarkably open government and system of effective civil liberties. These 
policies threatened powerful internal vested interests, and the United States resented his 
independence and the extension of civil liberties to Communists and radicals. This was 
carrying democracy and pluralism too far. Kennedy was "extremely disappointed" in Bosch's 
rule, and the State Department "quickly soured on the first democratically elected Dominican 
President in over thirty years." Bosch's overthrow by the military after nine months in office 
had at least the tacit support of the United States. Two years later, by contrast, the Johnson 
administration invaded the Dominican Republic to make sure that Bosch did not resume 
power. The Kennedy liberals were enthusiastic about the military coup and displacement of a 
populist government in Brazil in I964. A major spurt in the growth of neo-Fascist national-
security states took place under Kennedy and Johnson. In the cases of the U.S. subversion of 
Guatemala, I947-54, and the military attacks on Nicaragua, I98I-87, allegations of 
Communist links and a Communist threat caused many liberals to support 
counterrevolutionary intervention, while others lapsed into silence, paralyzed by the fear of 
being tarred with charges of infidelity to the national religion. 

It should be noted that when anti-Communist fervor is aroused, the demand for serious 
evidence in support of claims of "communist" abuses is suspended, and charlatans can thrive 
as evidential sources. Defectors, informers, and assorted other opportunists move to center 
stage as "experts," and they remain there even after exposure as highly unreliable, if not 
downright liars. Pascal Delwit and Jean-Michel Dewaele point out that in France, too, the 
ideologues of anticommunism "can do and say anything.'' Analyzing the new status of Annie 
Kriegel and Pierre Daix, two former passionate Stalinists now possessed of a large and 
uncritical audience in France, Delwit and Dewaele note: 

If we analyze their writings, we find all the classic reactions of people who have been 
disappointed in love. But no one dreams of criticizing them for their past, even though it has 
marked them forever. They may well have been converted, but they have not changed.... no 
one notices the constants, even though they are glaringly obvious. Their best sellers prove, 
thanks to the support of the most indulgent and slothful critics anyone could hope for, that the 
public can be fooled. No one denounces or even notices the arrogance of both yesterday's 
eulogies and today's diatribes; no one cares that there is never any proof and that invective is 
used in place of analysis. Their inverted hyper-Stalinism-which takes the usual form of total 
manicheanism-is whitewashed simply because it is directed against Communism. The 
hysteria has not changed, but it gets a better welcome in its present guise. 

The anti-Communist control mechanism reaches through the system to exercise a profound 
influence on the mass media. In normal times as well as in periods of Red scares, issues tend 
to be framed in terms of a dichotomized world of Communist and anti-Communist powers, 
with gains and losses allocated to contesting sides, and rooting for "our side" considered an 
entirely legitimate news practice. It is the mass media that identify, create, and push into the 



limelight a Joe McCarthy, Arkady Shevchenko, and Claire Sterling and Robert Leiken, or an 
Annie Kriegel and Pierre Daix. The ideology and religion of anticommunism is a potent filter. 

DICHOTOMIZATION AND PROPAGANDA CAMPAIGNS 

The five filters narrow the range of news that passes through the gates, and even more sharply 
limit what can become "big news," subject to sustained news campaigns. By definition, news 
from primary establishment sources meets one major filter requirement and is readily 
accommodated by the mass media. Messages from and about dissidents and weak, 
unorganized individuals and groups, domestic and foreign, are at an initial disadvantage in 
sourcing costs and credibility, and they often do not comport with the ideology or interests of 
the gatekeepers and other powerful parties that influence the filtering process. 

Thus, for example, the torture of political prisoners and the attack on trade unions in Turkey 
will be pressed on the media only by human rights activists and groups that have little 
political leverage. The U.S. government supported the Turkish martial-law government from 
its inception in I980, and the U.S. business community has been warm toward regimes that 
profess fervent anticommunism, encourage foreign investment, repress unions, and loyally 
support U.S. foreign policy (a set of virtues that are frequently closely linked). Media that 
chose to feature Turkish violence against their own citizenry would have had to go to extra 
expense to find and check out information sources; they would elicit flak from government, 
business, and organized right-wing flak machines, and they might be looked upon with 
disfavor by the corporate community (including advertisers) for indulging in such a quixotic 
interest and crusade. They would tend to stand alone in focusing on victims that from the 
standpoint of dominant American interests were unworthy.  

In marked contrast, protest over political prisoners and the violation of the rights of trade 
unions in Poland was seen by the Reagan administration and business elites in I98I as a noble 
cause, and, not coincidentally, as an opportunity to score political points. Many media leaders 
and syndicated columnists felt the same way. Thus information and strong opinions on 
human-rights violations in Poland could be obtained from official sources in Washington, and 
reliance on Polish dissidents would not elicit flak from the U.S. government or the flak 
machines. These victims would be generally acknowledged by the managers of the filters to 
be worthy. The mass media never explain why Andrei Sakharov is worthy and Jose Luis 
Massera, in Uruguay, is unworthy-the attention and general dichotomization occur "naturally" 
as a result of the working of the filters, but the result is the same as if a commissar had 
instructed the media: "Concentrate on the victims of enemy powers and forget about the 
victims of friends.'' 

Reports of the abuses of worthy victims not only pass through the filters; they may also 
become the basis of sustained propaganda campaigns. If the government or corporate 
community and the media feel that a story is useful as well as dramatic, they focus on it 
intensively and use it to enlighten the public. This was true, for example, of the shooting 
down by the Soviets of the Korean airliner KAL 007 in early September I983, which 
permitted an extended campaign of denigration of an official enemy and greatly advanced 
Reagan administration arms plans. As Bernard Gwertzman noted complacently in the New 
York Times of August 3I, I984, U.S. officials "assert that worldwide criticism of the Soviet 
handling of the crisis has strengthened the United States in its relations with Moscow." In 
sharp contrast, the shooting down by Israel of a Libyan civilian airliner in February I973 led 
to no outcry in the West, no denunciations for "cold-blooded murder,'' and no boycott. This 



difference in treatment was explained by the New York Times precisely on the grounds of 
utility: "No useful purpose is served by an acrimonious debate over the assignment of blame 
for the downing of a Libyan airliner in the Sinai peninsula last week.'' There was a very 
"useful purpose" served by focusing on the Soviet act, and a massive propaganda campaign 
ensued. 

Propaganda campaigns in general have been closely attuned to elite interests. The Red scare 
of I9I9-20 served well to abort the union organizing drive that followed World War I in the 
steel and other industries. The Truman-McCarthy Red scare helped inaugurate the Cold War 
and the permanent war economy, and it also served to weaken the progressive coalition of the 
New Deal years. The chronic focus on the plight of Soviet dissidents, on enemy killings in 
Cambodia, and on the Bulgarian Connection helped weaken the Vietnam syndrome, justify a 
huge arms buildup and a more aggressive foreign policy, and divert attention from the upward 
redistribution of income that was the heart of Reagan's domestic economic program. The 
recent propaganda-disinformation attacks on Nicaragua have been needed to avert eyes from 
the savagery of the war in E1 Salvador and to justify the escalating U.S. investment in 
counterrevolution in Central America. 

Conversely, propaganda campaigns will not be mobilized where victimization, even though 
massive, sustained, and dramatic, fails to meet the test of utility to elite interests. Thus, while 
the focus on Cambodia in the Pol Pot era (and thereafter) was exceedingly serviceable, as 
Cambodia had fallen to the Communists and useful lessons could be drawn by attention to 
their victims, the numerous victims of the U.S. bombing before the Communist takeover were 
scrupulously ignored by the U.S. elite press. After Pol Pot's ouster by the Vietnamese, the 
United States quietly shifted support to this "worse than Hitler" villain, with little notice in the 
press, which adjusted once again to the national political agenda. Attention to the Indonesian 
massacres of I965-66, or the victims of the Indonesian invasion of East Timor from I975 
onward, would also be distinctly unhelpful as bases of media campaigns, because Indonesia is 
a U.S. ally and client that maintains an open door to Western investment, and because, in the 
case of East Timor, the United States bears major responsibility for the slaughter. The same is 
true of the victims of state terror in Chile and Guatemala, U.S. clients whose basic 
institutional structures, including the state terror system, were put in place and maintained by, 
or with crucial assistance from, U.S. power, and who remain U.S. client states. Propaganda 
campaigns on behalf of these victims would conflict with government-business-military 
interests and, in our model, would not be able to pass through the filtering system. 

Propaganda campaigns may be instituted either by the government or by one or more of the 
top media firms. The campaigns to discredit the government of Nicaragua, to support the 
Salvadoran elections as an exercise in legitimizing democracy, and to use the Soviet shooting 
down of the Korean airliner KAL 007 as a means of mobilizing public support for the arms 
buildup, were instituted and propelled by the government. The campaigns to publicize the 
crimes of Pol Pot and the alleged KGB plot to assassinate the pope were initiated by the 
Reader's Digest, with strong follow-up support from NBC-TV, the New York Times, and 
other major media companies. Some propaganda campaigns are jointly initiated by 
government and media; all of them require the collaboration of the mass media. The secret of 
the unidirectionality of the politics of media propaganda campaigns is the multiple filter 
system discussed above: the mass media will allow any stories that are hurtful to large 
interests to peter out quickly, if they surface at all. 



For stories that are useful, the process will get under way with a series of government leaks, 
press conferences, white papers, etc., or with one or more of the mass media starting the ball 
rolling with such articles as Barron and Paul's "Murder of a Gentle Land" (Cambodia), or 
Claire Sterling's "The Plot to Kill the Pope," both in the Reader's Digest. If the other major 
media like the story, they will follow it up with their own versions, and the matter quickly 
becomes newsworthy by familiarity. If the articles are written in an assured and convincing 
style, are subject to no criticisms or alternative interpretations in the mass media, and 
command support by authority figures, the propaganda themes quickly become established as 
true even without real evidence. This tends to close out dissenting views even more 
comprehensively, as they would now conflict with an already established popular belief. This 
in turn opens up further opportunities for still more inflated claims, as these can be made 
without fear of serious repercussions. Similar wild assertions made in contradiction of official 
views would elicit powerful flak, so that such an inflation process would be controlled by the 
government and the market. No such protections exist with system-supportive claims; there, 
flak will tend to press the media to greater hysteria in the face of enemy evil. The media not 
only suspend critical judgment and investigative zeal, they compete to find ways of putting 
the newly established truth in a supportive light. Themes and facts-even careful and well-
documented analyses-that are incompatible with the now institutionalized theme are 
suppressed or ignored. If the theme collapses of its own burden of fabrications, the mass 
media will quietly fold their tents and move on to another topic. 

Using a propaganda model, we would not only anticipate definitions of worth based on utility, 
and dichotomous attention based on the same criterion, we would also expect the news stories 
about worthy and unworthy victims (or enemy and friendly states) to differ in quality. That is, 
we would expect official sources of the United States and its client regimes to be used 
heavily-and uncritically-in connection with one's own abuses and those of friendly 
governments, while refugees and other dissident sources will be used in dealing with enemies. 
We would anticipate the uncritical acceptance of certain premises in dealing with self and 
friends-such as that one's own state and leaders seek peace and democracy, oppose terrorism, 
and tell the truth-premises which will not be applied in treating enemy states. We would 
expect different criteria of evaluation to be employed, so that what is villainy in enemy states 
will be presented as an incidental background fact in the case of oneself and friends. What is 
on the agenda in treating one case will be off the agenda in discussing the other. We would 
also expect great investigatory zeal in the search for enemy villainy and the responsibility of 
high officials for abuses in enemy states, but diminished enterprise in examining such matters 
in connection with one's own and friendly states. 

The quality of coverage should also be displayed more directly and crudely in placement, 
headlining, word usage, and other modes of mobilizing interest and outrage. In the opinion 
columns, we would anticipate sharp restraints on the range of opinion allowed expression. 
Our hypothesis is that worthy victims will be featured prominently and dramatically, that they 
will be humanized, and that their victimization will receive the detail and context in story 
construction that will generate reader interest and sympathetic emotion. In contrast, unworthy 
victims will merit only slight detail, minimal humanization, and little context that will excite 
and enrage. 

Meanwhile, because of the power of establishment sources, the flak machines, and anti-
Communist ideology, we would anticipate outcries that the worthy victims are being sorely 
neglected, that the unworthy are treated with excessive and uncritical generosity, that the 



media's liberal, adversarial (if not subversive) hostility to government explains our difficulties 
in mustering support for the latest national venture in counterrevolutionary intervention. 

In sum, a propaganda approach to media coverage suggests a systematic and highly political 
dichotomization in news coverage based on serviceability to important domestic power 
interests. This should be observable in dichotomized choices of story and in the volume and 
quality of coverage... such dichotomization in the mass media is massive and systematic: not 
only are choices for publicity and suppression comprehensible in terms of system advantage, 
but the modes of handling favored and inconvenient materials (placement, tone, context, 
fullness of treatment) differ in ways that serve political ends. 

 


